Svenska Bordtennisförbundets ordförande Dennis Lindahl.

Dennis Lindahl ny ordförande i Svenska Bordtennisförbundet

41-årige Dennis Lindahl från Vinslöv i Skåne, numera bosatt i Mora, Dalarna, valdes igår till ny ordförande i Svenska Bordtennisförbundet. Dennis efterträder Petra Sörling som haft positionen sedan 2013.

24 november valdes Svenska Bordtennisförbundets tidigare ordförande, Petra Sörling, till president i det internationella bordtennisförbundet, ITTF. För att fullt ut kunna fokusera på sitt nya uppdrag valde därför Petra att lämna över ordförandeklubban. Under ett styrelsemöte igår valde en enhällig styrelse att följa valberedningens rekommendation att välja vice ordförande Dennis Lindahl till ny ordförande.

Dennis har en gedigen bakgrund inom bordtennisen och har själv spelat i många år, som bäst i division ett för Falköping. Dennis har även varit coach för paralandslaget och var den som satt på bänken när Anna-Carin Ahlquist vann sitt Paralympics-guld i London 2012. 2017 integrerades parabordtennisen i Svenska Bordtennisförbundet och två år innan, 2015, tog Lindahl en plats i styrelsen för att arbeta med just den integrationen. Mellan 2012 och 2017 var Dennis ordförande i bordtennisens Parakommitté inom Svenska Parasportförbundet.

– Jag är givetvis väldigt glad och hedrad över att bli vald till ordförande i Svenska Bordtennisförbundet. Vi har mycket jobb att göra och nu gäller det att samla krafterna för att få vår älskade sport att växa. Tidigare har vi, av naturliga skäl, haft en ganska stor internationell utblick men nu är det dags att vända inåt och fokusera på vår kärnverksamhet, säger Svenska Bordtennisförbundets nya ordförande Dennis Lindahl och fortsätter:

– Vi har många spännande projekt på gång och inom kort kommer vi lansera den största rekryteringssatsning någonsin och vi är även i startgroparna med att dra igång ett projekt för att bli fler tjejer. Tillsammans med förbundschef Thomas Buza och hans personal är jag helt övertygad om att vi tillsammans kommer lyfta svensk bordtennis.

Petra Sörling har suttit i Svenska Bordtennisförbundets styrelse sedan 2003 och valdes sedermera till ordförande 2013.

– Jag är mycket tacksam över att ha fått varit med och leda svensk bordtennis under en så lång tid, faktiskt mitt längsta uppdrag någonsin, men det har jag gjort med glädje eftersom det varit både enormt roligt och ibland utmanande. Jag är helt övertygad om att svensk bordtennis står stark med den kompetens som finns hos såväl medarbetarna som styrelsen och med Dennis Lindahl som ny ordförande kommer nya höjder att uppnås. Jag är faktiskt stolt över i vilket "skick" SBTF befinner sig i när jag nu lämnar över ordförandeklubban. Det är en spännande tid att se fram emot när vi förhoppningsvis snart kan återstarta på alla nivåer och med ett europamästerskap på hemmaplan 2023. Jag kommer naturligtvis att med stort intresse fortsätta följa svensk bordtennis framöver, säger Petra Sörling.

Michael Helander är fortsatt vice ordförande och tidigare suppleanten Erik Kullingsjö tar nu plats som ordinarie ledamot.

Vid frågor
Dennis Lindahl, ordförande Svenska Bordtennisförbundet