Ingen utmanare till Sörling

Ingen utmanare till Sörling

Inför det stundande valet till presidentposten i det internationella bordtennisförbundet, ITTF, har spekulationerna varit omfattande. När nomineringarna nu offentliggjorts visar det sig att ingen valt att utmana den svenska kandidaten Petra Sörling.

ITTF bildades 1926 och är världens största idrottsförbund sett till antal anslutna förbundsländer, 226 stycken. Valet till förbundets styrelse sker vart fjärde år och då väljs även presidenten. I mars 2021 aviserade Petra Sörling att hon ämnar kandidera till positionen att leda ITTF. Som motkandidat fanns då sedan tidigare sittande president, Thomas Weikert från Tyskland, som redan i februari 2020 annonserade sin kandidatur. Petra valdes in i ITTF:s styrelse 2009 som vice president och har sedan dess haft flera tunga ansvarsområden inom styrelsen såsom ekonomi och finans, HR, para samt utbildning. De senaste åren har Petra även tagit initiativet till förbundets hållbarhetsarbete.

Nomineringsfönstret inför valet 2021 stängdes den 26 augusti. Resultatet visar att Petra Sörling är enda kandidat till posten som president då Weikert ett par dagar före nomineringsfönstrets stängning meddelade att valt att dra tillbaka sin kandidatur. Inte heller någon av de övriga förhandstippade kandidaterna, förre storspelaren Liu Guoliang, Kina, eller Khalil Al-Mohannadi, Qatar, utmanar Petra. De väljer istället att rikta in sig på att ta plats i styrelsen, totalt tampas hela 17 kandidater om åtta platser i ITTF:s styrelse.

– Jag är enormt stolt och glad över det förtroende jag känner. Självklart ska jag även formellt bli vald av årsmötet i november så det återstår fortfarande mycket arbete. Jag känner mig dock väldigt inspirerad och tycker att kampanjarbetet fungerat utmärkt och att jag fått fram mina nyckelfrågor i dialog med bordtennisvärlden, säger Sörling.

Petra Sörling har en lång och gedigen bakgrund inom idrotten i allmänhet och bordtennisen i synnerhet, både som aktiv och i styrelserummet. Sedan 2013 är hon ordförande i Svenska Bordtennisförbundet och sedan 2021 styrelseledamot i Sveriges Olympiska Kommitté.

För svensk bordtennis som är en aktiv spelare på den internationella scenen är detta en stor framgång och ett kvitto på den betydelse landet har inom bordtennissporten.

– Först och främst tycker jag det är viktigt att framhålla vilken enorm prestation det är av Petra att lyckas med att stå som ensam kandidat till en position av den här digniteten vilket vittnar om att Petra upplevs som en mycket stark aspirant till ämbetet. Det är också resultatet av ett mycket skickligt agerande på en idrottspolitisk arena inom en av världens största sporter. Petra har tydligt visat att hon kommer driva de frågor som ligger henne varmt om hjärtat utan att vika en tum. Med ett tonsäkert öra mot rälsen har hon läst av vad bordtennisvärlden vill ha och behöver vilket gett resultat. För svenskt vidkommande väljer jag också att tolka det som en stor hommage till hela vår idrottsrörelse och bordtennisen då världen tydligt nu visat att det är Petras ledarskap och kompetens som efterfrågas, säger Svenska Bordtennisförbundets generalsekreterare Thomas Buza.

Det formella skall dock ha sin gång och valen kommer äga rum i samband med ITTF:s årsmöte, AGM, som hålls 24 november i samband med världsmästerskapet i Houston, USA, som spelas mellan den 23-29 november. Petra kommer, förutsatt att hon blir vald, då bli den första kvinnan någonsin på positionen som president för ITTF.

Svenska herrlandslagets förbundskapten, Jörgen Persson, är också nominerad för omval i ITTF:s rådgivande församling, ”Board of Directors”.

Petra Sörling

ITTF Presidentkandidat 2021