Sverige mot Belarus med Matilda Ekholm som ankare för detta svenska laget

EM steg 1, gruppfinal, bordtennis

Det svenska damlandslaget i bordtennis ställs på tisdag (4/12) klockan 18.30 i Köping Arena mot Belarus i gruppfinal, båda nationerna är klara för 2019 års EM-slutspel i Nantes, Frankrike, i potten ligger en seedning bland de åtta bästa nationerna.

Sverige ingår i en trenationsgrupp tillsammans med Belarus och Ryssland. Sverige har vunnit två av sina tre spelade matcher precis som Belarus medan Ryssland är avhängda med endast en seger på sina fyra spelade matcher. Segrande lag vinner därmed gruppen och blir seedade på EM-slutspelet nästa år.

Fokus och prestation hos ett vinnarlag
- Vi håller på att bygga ett vinnarlag. Seger mot Belarus ger gruppseger och seedning på EM nästa år så vi gör allt för att hålla fokus och prestera på topp i årets sista match, säger förbundskapten Peter Sartz om matchen.

Tabell:
Sverige 2-1
Belarus 2-1
Ryssland 1-3

Sverige kommer till start med starkast möjliga lag och går för seger. I det förra mötet vann Sverige med 3-0 på bortaplan.

Sverige (världsranking november inom parantes):
Matilda Ekholm (26)
Linda Bergström (95)