"Förhastat" enligt svenska toppnamnen

"Förhastat" enligt svenska toppnamnen

Det internationella bordtennisförbundets VD, Steve Dainton, har satt en hel bordtennisvärld i gungning med ett synnerligen offensivt påskbrev, där han bland annat för fram tesen att pingisens flaggskepp, individuella VM, snart kan vara historia.

Steve Dainton vill istället för ett VM lansera en ny tävlingsstruktur där fyra större delturneringar lyfts fram som sportens allra förnämsta toppevenemang. Dainton menar att dessa turneringar, kallade ”Grand Smashes”, vid starten som planeras till 2022, helt enkelt ska komma att ersätta det individuella världsmästerskapet. En titel det tävlats om sedan 1926 då det första världsmästerskapet i bordtennis hölls i London.

Förslaget har tagits fram inom ramen för arbetet med ITTF:s nya bolagiserade kommersiella del, World Table Tennis (WTT). Arbetet med WTT-konceptet har pågått i cirka två år och grundtanken är att samtliga, enligt ITTF, strategiskt viktiga evenemang skall lyftas rejält med en ny uppgraderad tävlingsstruktur i botten. Dainton debatterar också i sin text de nationella förbundens framtida roll, bland annat menar han att förbunden ”borde fokusera på lagspelet under de olympiska spelen och VM”.

Diskussionen i sig kring olika scenarier för om och hur ett VM ska spelas är en smula överraskande och av flera betraktat som rent provokativt. Till den skaran sällar sig de svenska toppnamnen på den internationella bordtennisscenen, Petra Sörling och Jörgen Persson. Sörling är förutom ordförande i Svenska Bordtennisförbundet dessutom vice president i ITTF. Hon är också ett namn som av många förknippas ha goda chanser att bli den första kvinnliga presidenten någonsin inom bordtennissporten vid nästa val som äger rum 2021. Jörgen Persson är, förutom att vara en av världens genom tiderna bästa bordtennisspelare, även aktiv som medlem i organet Board of Directors inom ITTF, ett forum bestående av representanter från världens kontinenter.

Persson menar att – även om det är väl tidigt att uttala sig i frågan då hela bilden för närvarande inte är känd – det under rådande omständigheter inte är speciellt strategiskt smart att ge sig på just VM-strukturen.

– Min uppfattning är att det möjligen går att göra om vissa delar när det handlar om den professionella tävlingsdelen men att själva titeln absolut ska behållas, traditionen är enormt viktig. Det är bordtennisvärldens klart starkaste och mest gångbara evenemang och ingen sport mår bra av att existerande och väl fungerande strukturer slås sönder, säger Persson som också tillägger att det är en farlig trend som nu råder.

Petra Sörling tvekar även hon kring den heta frågan som skapat stor förvirring på högsta politiska nivå i en tid då enorm oro och oreda råder inom en hel idrottsvärld på grund av coronakrisen, så även för bordtennisen.

– Min grundinställning har alltid varit att utveckling hänger ihop med förändring. Således är jag i grund och botten positiv till de bärande strategierna i World Table Tennis som jag tycker innebär ett intressant, omfattande och mycket viktigt avstamp mot framtiden för vår sport. Tyvärr har svängarna tagits ut alldeles för mycket eftersom vi här är vi inne på så pass viktiga medlemsfrågor som vårt världsmästerskap vilket kräver såväl eftertanke som djupt strategiskt kunnande. Jag tror på medlemskapet och de nationella förbundens kraft och välmående som en enormt viktig förutsättning för vår sports utveckling och framtid. Frågor av den här typen måste alltid detaljstuderas oerhört noggrant innan beslut kan tas och i detta fallet har det som sagt gått alldeles för fort, säger Petra Sörling avslutningsvis.

Petra Sörling
Svenska Bordtennisförbundet (SBTF)
Vice president
International Table Tennis Federation (ITTF)