Förlust mot Singapore - Sverige utslaget ur VM

Förlust mot Singapore - Sverige utslaget ur VM

Sveriges herrar förlorade åttondelsfinalen bordtennis-VM i Tokyo mot Singapore men det var nära att det blev en drömstart. Kristian Karlsson spelade till sig tre matchbollar mot Gao Ning, rankad 14 i världen, i första matchen. Ledning 2-1 i set och 10-7 för Kristian men Gao Ning kunde krångla sig ur underläget, vinna det fjärde med 11-13 och det femte med 5-11.

- Kristian lurar Gao på serven vid 10-9 men returen träffar kanten oturligt, sa coachen Peter Sartz och fortsatte:

- Men Kristian visar att han har kapacitet att bli en toppspelare i världen. Han behöver förbättra vissa saker, minska misstagen i sin egen forehandsattack till exempel och då krävs det att han gör ett bra jobb i hallen varje, varje dag.

Underläge med 0-1 och press på Jens Lundquist mot Yang Zi. Det blev en jämn match med ganska låst spel. Jens förlorade första set men vann andra efter att ha gått ifrån i mitten av setet. Det tredje blev avgörande, Jens lyckades vända 5-8 till seger 11-9. Han följde upp det genom att vinna även det fjärde setet och matchen.

- Jens har haft bra form hela VM och gör det bra mot Yang Zi. Han tog rätt beslut i avgörande lägen och vågade gå för sina slag, analyserade Sartz.

Pär Gerell fick återigen förtroendet att spela trea för Sverige men inledde dåligt mot den lägre rankade Chew Zhe Yu Clarence.

- PG har inte kommit upp på den nivå han kan i detta VM, det har varit lite spänt och inför tävlingen var han utpekad som ettan i laget, det kanske har påverkat lite. Men jag tycker ändå att han tagit ansvar för laget och vunnit viktiga matcher trots att han inte har haft flyt i spelet, sa Sartz.

Nej, PG hittade inget flyt mot Chew. Han försökte men det såg nästan ut som att han ville för mycket och spände sig. Samtidigt spelade Chew otroligt bra och pressade PG från bordet med vinklade attacker. Chew vann de två första seten 11-8, 11-8 och drog ifrån även i det tredje. PG kämpade sig tillbaka till 9-9 och där fanns det en möjlighet att vända men PG kunde inte ta den.

Två måstematcher

Vid ställningen 1-2 i lagmatchen krävdes två svenska segrar för att ta laget till kvartsfinal och Jens rivstartade mot Gao Ning i första set. Fram till 5-1 såg det bra ut men Gao Ning tätade till luckorna och Jens kom inte igenom med sina attacker. Stärkt av läget i lagmatchen kunde Gao spela ut hela sitt register och gjorde knappt några enkla misstag alls. Jens försökte och det var jämna set där lägena fanns men Gao var starkare, hade svar på det mesta och vann till slut i tre raka set. Därmed vann Singapore lagmatchen med 1-3 och säkrade en plats i kvartsfinalen mot Tyskland.

- Såhär tätt är det på ett VM. Man får inte så många chanser utan måste ta dem som kommer och det gjorde vi tyvärr inte idag, sa Sartz och spekulerade även lite om framtiden:

- Vi behöver bli bättre, kanske allra viktigast är att vi får fram en riktigt stark etta och just nu känns Kristian närmast. En ny storhetstid för Sverige kan det bli när vi har en, eller gärna två spelare, som är bättre än den nivå Jens och PG håller. Vi behöver en spelare i den absoluta världstoppen, topp 10-20 i världen.

Sverige - Singapore 1-3Kristian Karlsson - Gao Ning 11-7, 6-11, 18-16, 11-13, 5-11Jens Lundquist - Yang Zi 11-13, 11-5, 11-9, 11-6Pär Gerell - Chew Zhe Yu Clarence 8-11, 8-11, 9-11Jens Lundquist - Gao Ning 8-11, 8-11, 6-11