John Wall får förnyat förtroende som damkapten

John Wall får förnyat förtroende som damkapten

Sedan 1 oktober 2019 är John Wall förbundskapten för damlandslaget och nu förlängs hans avtal med ett år till och med 31 oktober 2021. Wall delar sitt landslagsuppdrag med arbete i Stockholmsklubben Boo KFUM.

John hoppade redan under höstens EM i Nantes in som vikarierande förbundskapten och från 1 oktober 2019 anställdes han som ordinarie kapten. Det nya avtalet sträcker sig över VM, OS samt EM 2021 fram till sista oktober.

– Att vi nu har John Wall på kontrakt över hela OS-perioden fram till och med Tokyo ser jag som en mycket bra lösning. John är en tränare med bra känsla för spelarnas situation och han är duktig på att skapa rätt stämning i laget. Det är inte mer än rätt att han får chansen att leda vårt damlandslag genom ett antal mästerskap som vi så gärna vill se det närmaste året med kvalet till OS i Tokyo som det stora målet. Vi har även ett viktigt arbete framför oss gällande att öka de ekonomiska resurserna för våra landslag och då i synnerhet för damerna, säger Svenska Bordtennisförbundets sportchef Mikael Andersson.

John Wall är själv nöjd över det fortsatta förtroende som han fått:
– Det känns mycket bra att få fortsatt förtroende efter ett roligt år som tyvärr fick en märklig andra halva på grund av coronakrisen där bland annat VM, OS-kvalet och mycket tid ihop försvann.

Att vara med på resan som spelarna gör och få jobba nära med dem under läger och tävlingar är några av de delar som Wall gillar bäst med sitt arbete som just nu till stor del består av planering inför framtiden.
– De långsiktiga målen är ännu lite oklara då vi inte vet när tävlingar och så vidare sätter igång igen men just nu ser jag fram emot ett flertal landslagsläger som är planerade under sommaren. Jag ser detta som ett perfekt läge att spendera tid tillsammans och träna hårt, säger Wall och tillägger:
– Vi har en rad läger inplanerade i sommar som en form av uppstart igen med landslaget där det första sätter igång redan nu på måndag. Alla läger kommer genomföras i Köping och ta hänsyn till gällande regler och rekommendationer vilket känns både bra och tryggt.

Vid frågor
Mikael Andersson, sportchef