JVM i bordtennis i Frankrike

JVM i bordtennis i Frankrike

Idag så startar lagspelet av JVM (födda 1997 eller tidigare). Sverige kommer till spel med två lag som båda består av fyra spelare vardera, herrjuniorer och damjuniorer. Efter det inledande lagspelet så kommer det även att spelas singel och dubbel.

Sveriges damjuniorer är i den enda gruppen med två länder i sig och motståndare för Sverige är Turkiet. Det krävs vinst i den matchen för att Sverige ska få spela om platserna 1-12, vid förlust väntar placeringsmatcher.

Sverige är seedade som nummer 12 vilket är två seedningsplatser före Turkiet som är seedade som nummer 14. En jämn match att vänta alltså.

Herrjuniorerna står över steg 1 av gruppspelet och spelar imorgon måndag gruppspel mot Hongkong samt vinnaren av grupp A (Ryssland, Egypten eller Italien), Sveriges första match går mot Hongkong klockan 14.30 imorgon måndag,

Hongkong är seedade som nummer tre i turneringen medan Sverige är seedade som nummer fem. Hongkong anförs Ho Kwan Kit som är en medaljkandidat i singelspelet och högst seedad av all i singelspelet.

Anton Källberg är seedad som nummer två i singelspelet som startar på torsdag. Anton är det största hoppet för en singelmedalj Sverige har haft på JVM på många år.

Matcher
Söndag 29 november:
Damjuniorer, steg 1
18.30 Sverige-Turkiet

Måndag 30 november:
Herrjuniorer, steg 2
Sverige-Hongkong

Fakta inför JVM finns i bifogad mediaguide.

Damjuniorerna:
Stina Källberg, Borlänge BTK