Linda Bergström under European Games i Minsk 2019 där hon tog sig till kvartsfinal. Foto: Remy Gros/ITTF

Linda Bergström uttagen till OS i Tokyo

Idag tog Sveriges Olympiska Kommitté, SOK, det glädjande beslutet att ta ut Linda Bergström till den svenska trupp som åker till Tokyo i sommar. Linda kompletterar herrlaget och Mattias Falck samt ytterligare en herrspelare i singel som ännu inte är uttagen.

Huvudpersonen själv är givetvis mer än glad med dagens besked från SOK.

– Det är väldigt stort och det har alltid varit en dröm sen jag var liten att spela OS. Det är det största i min karriär hittills, säger Linda Bergström.

Enligt det internationella bordtennisförbundets, ITTF:s, regler, kvalificerade sig Linda redan efter världskvalet i Doha, Qatar, i mitten av mars men som bekant är det SOK som formellt måste ta ut idrottare till den svenska OS-truppen.

– Det har varit lite nervöst. Jag kände efter världskvalet att jag hade gjort en bra prestation och gjort det jag har kunnat, så jag har försökt att inte oroa mig så mycket, fortsätter Linda.

Efter ett möte under onsdagsförmiddagen meddelade SOK det Svenska Bordtennisförbundet att Linda nu är helt klar för spel i sommarens OS.

– Det känns jättebra! Det var skönt att få besked och det ska bli otroligt roligt att få spela OS. Det betyder jättemycket för mig att bli uttagen och jag ser verkligen fram emot att åka till Tokyo i sommar, avslutar en glad Linda Bergström.

Damernas förbundskapten John Wall är precis som Linda glad över beskedet som nu för att förberedelserna och planeringen kan börja på allvar.

– Det var ett otroligt roligt besked som piggade upp den här vårdagen. Det var skönt med ett tidigt besked så att Linda har tid att förbereda sig både mentalt och sportsligt inför Tokyo, säger John.

– Detta är oerhört positivt för svensk dambordtennis och helt rätt av SOK att ta med Linda i OS-truppen. Hon genomförde världskvalet på ett strålande sätt och jag vill även lyfta teamet runt henne där förbundskapten John Wall och vår idrottspsykologiske rådgivare Johan Fallby tillsammans med naprapat Junior Orantes spelat alla kort rätt. Just nu har vi inom svensk bordtennis medvind på damsidan och jag hoppas att detta hjälper även Stina Källberg som nästa vecka ska delta det europeiska OS-kvalet i Portugal, säger sportchef Mikael Andersson.

Enligt SOK tas Linda ut via framtidskriteriet.

Linda Bergström
Född: 1995
Bor: Söderhamn
Moderklubb: Ängby SK
Sverigeranking: 1
Världsranking: 81

Defensivspelaren Linda Bergström debuterade i VM-sammanhang redan som 16-åring. Under SM i Eskilstuna 2019 var det Linda som stod överst på pallen i damsingel efter att ha besegrat “omöjliga” Matilda Ekholm i en jämn och välspelad match. Till vardags spelar Linda i franska Lille och flyttade under 2020 från födelseorten Stockholm till Söderhamn för att få bästa möjliga träning. Linda spelas med så kallat långnabb på ena sidan av racketen och får därmed mer underskruv i bollen.