Toppseedade europaettan Mattias Falck. Foto: Remy Gros/ITTF

Truppen till sommarens bordtennis-EM

Mellan 22 och 27 juni är det dags för individuella EM i bordtennis i Warszawa, Polen. Sverige skickar en trupp på nio spelare, fem herrar och fyra damer. Toppseedad i herrklassen är Europaettan och världsåttan Mattias Falck.

I förra veckan togs truppen till sommarens OS ut och bekräftades sedermera av Sveriges Olympiska Kommitté i onsdags och nu är det dags att presentera truppen till stundande EM. Förutom OS-spelarna Mattias Falck, Kristian Karlsson, Jon Persson och Anton Källberg kommer även 19-årige Truls Möregårdh att resa till mästerskapet.

– Det var ganska givet att ta ut de fyra som ska till OS. Truls Möregårdh får den femte platsen i truppen och Elias Ranefur är reserv på hemmaplan. Det är första gången på nästan ett år för de flesta spelarna som de kommer att få spela matcher i bäst av sju set och jag tror att spelarna kommer vara väldigt taggade på att spela mästerskap igen, säger herrarnas förbundskapten Jörgen Persson.

OS-klara Linda Bergström blir Sveriges ankare i damklassen och kompletteras av Stina Källberg, Filippa Bergand och Jennifer Jonsson.

– Linda och Stina var två givna val baserat på både nationella och internationella resultat. Även Jennifer har spelat bra i ligaspelet i franska Pro A samt dessutom vunnit en Pro Series-deltävling och hon har verkligen förtjänat en plats. Filippa har även hon gjort bra ifrån sig i ligaspelet, Sweden Tour och Pro Series, säger damernas förbundskapten John Wall som tillägger:

– När jag ser till samtliga spelares resultat och prestationer var det till slut ganska givet att dessa fyra skulle åka.

Herrarnas förbundskapten Jörgen Persson har själv många trevliga upplevelser i Polen där han 1980 i Poznan vann guld i kadettklassen.

– Det ska bli spännande att åka till den klassiska bordtennisnationen Polen och spela EM. Jag har själv många glada minnen från min tid som spelare därifrån och jag hoppas att vi kommer resa hem med nya glada minnen, säger Jörgen och fortsätter:

– Vi har flera medaljchanser. Mattias Falck är toppseedad i singel och alla de andra har också kapacitet att ta medalj. I dubbel har vi två riktigt bra par med goda möjligheter så vi åker till EM och siktar på medaljer.

Senaste svenska individuella EM-guldet bärgades 2013 då Li Fen vann guld i österrikiska Schwechat. För att hitta ett individuellt EM-guld på herrsidan får vi gå tillbaka till år 2000 då Peter Karlsson segrade i Bremen, Tyskland.

Herrar (världsranking inom parentes)
Mattias Falck, Halmstad BTK (8), född 1991
Kristian Karlsson, Halmstad BTK (29), född 1991
Jon Persson, Söderhamns UIF (43), född 1986