Lottat för kvalspelet till SOC i Bordtennis

Lottat för kvalspelet till SOC i Bordtennis

Det starkaste startfältet på World Tour 2015 vilket innebär ett startfält i klass med VM om inte ännu starkare. Sett utifrån startfältet så är denna bordtennistävling kanske det evenemang som håller högst klass av alla tävlingar i alla sporter under idrottsåret 2015 i Sverige. Allt detta i Eriksdalshallen i Stockholm!

Världens nio högst rankade damspelare är alla på plats. Sju av världens tio högst rankade herrspelare är på plats. Världens bästa bordtennisspelare gör upp om SOC-titeln 2015 och 38 svenskar återfinns i startfältet för att göra sitt bästa för att vinna denna prestigetitel. 297 spelare från över femtio nationer!

Högst rankad bland dom svenska herrarna är Pär Gerell som är seedad som nummer 16 i denna tävling och därmed slipper kvalspel dessutom fylld av självförtroende efter en bronsmedalj på EM (första sedan 2000 för e svensk i Herrsingel på ett EM). På damsidan så är Matilda Ekholm högst rankad bland svenskorna vilket gett henne en seedning som 31:a.

Vidare i startfältet kan man få se blott 12-årige japanen Harimoto utmana världseliten, med vinster mot flera spelare på topp-100 rankingen i världen under 2015 så går så gott som ingen säker mot den unge supertalangen. Truls Möregårdh och Martin Friis gör SOC-debut som nyblivna tonåringar (födda 2002). På damsidan återfinns dessutom Christina Källberg och Ellen Holmsten (födda 2000) som båda två inte bara utmanar Europa i sin egen ålder utan även världen.

Svensk bordtennis bjuder på en tävling i världsklass och med större hopp om svenska framgångar än på länge och imorgon startar kvalspelet. Läs nedan med nyttiga länkar!

Onsdagens alla svenskmatcher

Onsdagens alla matcher

Presskonferens med det kinesiska landslaget och det svenska landslaget:
Torsdag 12 november klockan 09.00
Clarion Hotel på Ringvägen 98