Lottat inför VM-starten

De svenska spelarna undvek de allra högst rankade spelarna när lottningarna genomfördes under lördagen. - Det ser ok ut men det är tufft ändå, sa "Tickan".

De seedade spelarna i samtliga klasser samt kvallottningen är klara och utfallet för de svenska spelarna får betecknas som ganska bra. De spelare och par som inte är seedade men som ändå går direkt in i huvudturneringen lottas in efter att kvalspelet är färdigspelat.

Såhär ser det ut klass för klass.

Herrsingel

Tre svenska herrar bland de 64 seedade. Kristian Karlsson går mot portugisen Joao i den andra omgången och Timo Boll, Tyskland i den tredje. Pär Gerell har Fang Bo, Kina i den andra omgången och går mot Simon Gauzy, Frankrike i den tredje. För Jon Persson väntar sydkoreanen Jung Youngsik i andra omgången och Jun Mizutani, Japan i den tredje.

- Ser man till startfältet så är det otroligt många tuffa matcher och så ska det ju vara på ett VM. Vi kunde ha fått "värre" lottningar men våra spelare måste upp på absolut högsta nivå från start, säger Ulf "Tickan" Carlsson.

Mattias Karlsson går också direkt in i herrsingeln men är inte bland de 64 högst seedade så han lottas in efter att herrsingelkvalet har spelats färdigt.

Damsingel

Matilda Ekholm går direkt in i huvudturneringen och har lottats mot Liu Jia, Österrike i den andra omgången, vinst där så väntar Hu Melet, Turkiet.

- Jag tycker att Matilda har sett bra ut så det ska bli kul att se vad hon kan prestera. Lottningen kunde ha varit både bättre och sämre men för Matilda handlar det om att fokusera på sitt eget spel och prestera som hon gjorde vid EM senast, säger coachen Anders Johansson.

För Jennifer Jonsson väntar kvalspel i damsingeln. Gruppspel med fyra spelare där vinnaren bör vara klar för huvudturneringen, eventuellt kan det krävas ytterligare någon knock out-match. Jennifers motståndare i gruppen blir Melanie Diaz, Puerto Rico, Rimma Gufranova, Uzbekistan och Maliha Khurshid, Pakistan. Diaz är seedad etta i gruppen och Jennifer tvåa.

Herrdubbel

Kristian och Mattias Karlsson, som är åttondelsseedade i herrdubbeln, går mot Mohamed El-Beiali och El-Sayed Lashin, Egypten i den andra omgången. I den tredje väntar, enligt seedningen, Xu Xin och Zhang Jike, Kina men de kan få det tufft i sin andra omgång där de troligen möter Ma Long, Kina i par med Timo Boll, Tyskland.

Pär Gerell och Jon Persson går också in i huvudturneringen men lottas in först när kvalet är färdigspelat.

Damdubbel

Matilda Ekholm i par med Lea Rakovac, Kroatien går mot toppseedade Feng Tianwei och Yu Mengyu, Singapore i den andra omgången. I den tredje väntar Jiang Huajun och Tie Yana, Hong Kong.

Jennifer Jonsson spelar tillsammans med Maria Lorenzotti, Uruguay och de får försöka kvala in till huvudturneringen. I första kvalomgången möter de Tamolwan Khetkhuan och Orawan Paranang, Thailand.

Mixeddubbel

I mixed är Mattias Karlsson och Matilda Ekholm inne i huvudturneringen och går mot Segun Toriola och Olufunke Oshonaike, Nigeria i den andra omgången och mot Koki Niwa och Sayaka Hirano, Japan i den tredje.

Jennifer Jonsson spelar med Benedek Olah, Finland och kvalspelar.