Matilda Ekholm och Jennifer Jonsson uttagna till VM

Matilda Ekholm och Jennifer Jonsson uttagna till VM

Matilda Ekholm och Jennifer Jonsson blir de svenska damerna som åker till VM i Suzhou, Kina, i slutet av april. Herrarna uttagning görs efter Spanish Open i slutet av mars.

- Matilda har haft VM i tankarna ända sedan hon bytte träningsmiljö och flyttade till Wien i juli förra året. Hon är ju, förutom Fen som inte får spela i VM, vår klart bästa damspelare så hon var given att få åka, säger SBTF:s sportchef Anders Johansson.

SM-prestationen gav Jennifer en plats

- Att jag har valt att även ta med Jennifer till VM beror på hennes prestation på SM där hon vinner damsingeln efter flera bra matcher och segrar över klasspelare. Inte minst i finalen mot Sun Jie, som fram till dess inte tappat ett enda set, förklarar Johansson.

Han berättar vidare att de diskuterat med damlandslaget att det som krävs för att komma med till ett individuellt VM är att ta sig upp på en ranking omkring åtminstone 120-140 i världen eller att prestera något som sticker ut vid viktiga tävlingar och det var precis vad Jennifer lyckades med vid SM.

Ingen dubbel ihop

Matilda och Jennifer kommer dock inte att spela dubbel ihop utan Matilda spelar med klubbkamraten Lea Rakovac, Kroatien. Paret var framme i semifinal i Qatar Open och ska även spela ihop i Spanien innan VM.

- De visade i Qatar att de har hög potential tillsammans och de kan även jobba på dubbelspelet fram till VM eftersom de tränar och spelar tillsammans. Den möjligheten finns inte för Matilda och Jennifer, berättar Johansson.

Lite olika upplägg

Fram till VM är det lite olika upplägg som gäller för de två VM-spelarna.

- Matilda fick väldigt bra effekt direkt efter flytten till Wien och spelade ju oerhört bra på EM. Men den tuffa träningen har under hösten gjort henne lite för statisk så hon behöver jobba för att också hitta sina styrkor som hon har i skruv, variation och placering, säger Johansson.

För Jennifer handlar det om att fortsätta på det som tog henne till SM-guldet, vilket innebär förbättra fysen ytterligare och försöka satsa mycket på serve och förstaattack för att undvika för långa bolldueller.

Precis innan VM kommer både Matilda och Jennifer att ladda tillsammans nere i Skåne tillsammans med Anders Johansson för att slippa på detaljerna och hitta formen inför avresan. För Jennifers del väntar kvalspel medan Matilda med största sannolikhet slipper kvala.

- Det är ju VM så det kommer att bli tufft från första matchen. Det gäller att komma upp på maximal nivå för båda två, avslutar Johansson.

Sveriges VM-trupp
Suzhou, Kina 26 april - 3 maj 2015

DAMER

Matilda Ekholm, SVNÖ Ströck (Österrike)

Jennifer Jonsson, Spårvägens BTK

HERRAR

Herrarnas uttagning till VM görs efter Spanish Open i slutet av mars.