Peter Blomquist får ny roll mot OS 2024

Peter Blomquist får ny roll mot OS 2024

Svenska Bordtennisförbundet fortsätter att bygga framtidens landslagsorganisation och möblerar därför om på ledarsidan. Peter Blomquist blir ansvarig för ett nytt projekt mot OS i Paris 2024.

Herrarnas nuvarande förbundskapten, Peter Blomquist, avslutar sin heltidsanställning och får från första oktober 2020 ansvaret för ett nytt långsiktigt projekt vid namn "Horisont 24". Avtalet med Peter sträcker sig till i slutet av 2022 och omfattar ett specificerat antal dagar med fokus på spelare, både herrar och damer, som ligger i fas mot framförallt OS i Paris 2024 och Ungdoms-OS i Dakar 2022. Samtidigt som detta projekt pågår kommer Peter fortsätta sitt arbete med det redan OS-klara svenska herrlandslaget, men nu i stället i en assisterande roll.

– Det känns jättebra med denna nya tjänst. Jag har hela tiden saknat att vara i träningshallen och jobba med spelare varje dag. När man jobbar med ett seniorlandslag blir det inte så ofta man ses på grund av det intensiva internationella schemat. Det jag vill syssla med är att vara nära spelarna och gärna i träningshallen och det kommer jag få med denna tjänst i kombination med tränarjobb i Söderhamn, säger Peter Blomquist.

När Peter tillträde sin tjänst för snart 3,5 år sedan satte han upp ambitiösa mål som han bockat av ett efter ett.
– Vi har nått målen som vi satte upp 2016 där vi bland annat sa att vi skulle ta en VM-medalj, nu har vi sedan dess tagit två. Ett annat mål var att kvala till OS och även det sätter vi check på. Ett tredje mål var att bli bäst i Europa men jag måste säga att jag underskattade tysken Timo Boll något. Runt 2016 var han på nedåtgående men sedan växlade han upp så det blev en tuffare nöt att knäcka än jag kanske trott. Dock måste jag tillägga att Mattias är etta på Europarankingen och som lag är vi rankade tvåa, kommenterar Blomquist.

Peter har under de senaste 20 åren jobbat med olika landslag, allt från minikadetter till seniorer, och de erfarenheter han skaffat sig genom åren tror han kommer vara till stor nytta i denna nya tjänst.
– Det känns som att jag har mycket erfarenhet kring vad som funkat och inte och det gäller att man tar med sig de bitar som funkat och säljer in dessa till spelarna. Eftersom jag har provat på allt, gått hela vägen från de yngsta till de äldsta, har jag fått en bra överblick var jag passar bäst som tränare, och nu tycker jag att jag hamnat väldigt rätt, menar Blomquist och tillägger:
– För att kunna hjälpa dessa spelare på bästa vis är jag övertygad om att resan jag gjort betyder mycket.

Peter Blomquist passar även på att hylla det samarbete han haft tillsammans med Jörgen Persson under det senaste året.
– Jörgen är väldigt bra på att vara i stunden och se vad som behöver förändras under en match medan jag gillar att se saker mer långsiktigt. Vi har kompletterat varandra väldigt bra och det har varit skoj att jobba med honom, säger Peter avslutningsvis.

SBTF ser just nu över hela landslagsverksamheten och att behålla Peter Blomquist inom organisationen ser SBTF: sportchef Mikael Andersson positivt på.
– Vi är mycket nöjda med denna rockad och glada över möjligheten att kunna behålla Peter Blomquist i en ny roll med framtiden i sikte. "Blomman" kommer att arbeta med våra framtidsnamn både på herr- och damsidan som ligger i fas mot Paris-OS 2024. Med i bilden finns också koncentrerade insatser mot våra allra yngsta talanger som har möjligheten att känna på den olympiska andan i samband med Ungdoms-OS 2022, säger Mikael Andersson och fortsätter:

– Jag tror att detta framtidsuppdrag kommer att passa Peter och hans kompetens på ett bra sätt. Han besitter en djup och gedigen kunskap om hur unga spelare har utvecklats inom svensk bordtennis rent historiskt och har dessutom en bra känsla för de olika kravnivåerna som finns internationellt. Att det nya avtalet även omfattar OS i Tokyo fast nu i en assisterande roll är i det närmast att betrakta som strålande för vår del. Vi hoppas kunna behålla kontinuiteten i vårt arbete och att ställa det bästa möjliga coachingteamet till spelarnas förfogande inför ett mycket viktigt mästerskap där vi spänner bågen rejält och siktar på en OS-medalj.