Bordtennis på gång i Nubiska rummet

Riksdagen slår ett slag för bordtennis-VM i Halmstad

Med bara en dryg vecka kvar till Bordtennis-VM i Halmstad slår Sveriges Riksdag ett slag för pingisen och tävlar i Partikampen. Bland andra Anders Ygeman (S) och finansmarknads- och konsumentminister Per Bolund (MP) deltar i bordtennisturneringen i Nubiska rummet i riksdagshuset, den 17 april klockan 18.00.

Lag-VM i bordtennis i Halmstad är ett verkligt världsevenemang med över 100 deltagande nationer och 350 miljoner tv-tittare. När världens blickar riktas mot Sverige tar Sveriges riksdagspartier täten och möts i bordtennisturneringen ”Partikampen”.

Toppolitiker på plats
Samtliga åtta riksdagspartier ställer upp med två spelare och en coach var i en utslagsturnering. Bland de anmälda finns Socialdemokraternas gruppledare Anders Ygeman (S), Miljöpartiets finansmarknad- och konsumentminister Per Bolund och Moderaternas miljöpolitiska talesperson Maria Malmer Stenergard.

– Det ska bli väldigt roligt att arrangera en bordtennisturnering mellan partierna och vi hoppas presentera fler namn under kommande vecka. Idrottsklubbens syfte är att öka idrottandet för ledamöter och tjänstemän i Riksdagen och Partikampen blir en annorlunda kraftmätning inför den stundande valrörelsen, säger Jessika Roswall (M), ordförande i Riksdagens idrottsklubb.

Jörgen Persson och Matilda Ekholm
Medverkar gör dessutom den svenska landslagsstjärnan Matilda Ekholm och VM-ambassadören Jörgen Persson, flerfaldig världsmästare och ambassadör för Bordtennis-VM i Halmstad.

– Det ska bli spännande att få ta bordtennisen in i riksdagshuset och att få se om det finns några dolda bolltalanger bland politikerna. Bordtennis-VM är ett otroligt bra skyltfönster för Sverige, inte minst i Asien. Det är en jättechans för alla involverade att knyta nya internationella kontakter, säger Jörgen Persson.

Partikampen arrangeras av Riksdagens Idrottsklubb i samarbete med Bordtennis-VM och Svenska Bordtennisförbundet.

Vill du som journalist bevaka Partikampen?

Kontakta:
Jessika Roswall