Trusl Möregårdh i toppform under German Open, mars 2018

Truls Möregårdh tog sista platsen, bordtennis

Truls Möregård 16 år ursprungligen från Hovmantorp i Småland nu spelandes för Eslövs AI i Pingisligan fick igår (söndag) besked om att han får den sista platsen i den svenska truppen för Lag-VM på hemmaplan i Halmstad om en dryg månad (29 apr-6maj).

Den svenska herrtruppen är i och med detta komplett och består av följande fem spelare (världsranking mars inom parantes):
Kristian Karlsson, Borussia Düsseldorf (17)
Mattias Karlsson, Halmstad BTK (31)
Anton Källberg. Borussia Düsseldorf (63)
Jon Persson, Angers (67)
Truls Möregårdh, Eslövs AI (324)

Bilden: Truls Möregårdh                                                                                        Foto: ITTF

Om Möregårdh
Truls Möregårdh har rönt stora framgångar som kadett och junior under många år såväl nationellt som internationellt och inte minst fick man bevis på detta i slutet av 2017 när Möregårdh kunde ta hem ett silver på Junior-VM (för spelare födda 1999) efter att ha slagit ut kinesiska toppspelare i både kvarts- och semifinal. På senare tid har Möregårdh etablerat sig som en toppspelare (12-4 i matchstatistik efter sju raka segrar) även i den svenska Pingisligan och som seniorspelare nationellt (kvartsfinal på SM för herrseniorer mars 2018). Möregårdh har även kunnat besegra flera topp-100 spelare i världen på den internationella touren.

-Truls har haft en enorm utveckling de senaste månaderna tagit steget mot att bli en seniorspelare på ett imponerande sätt. Många fina skalper och starka insatser i alla internationella tävlingar de senaste månaderna. Truls har genom dessa prestationer förtjänat att få representera Sverige på Lag-VM i Halmstad, säger förbundskapten och uttagningsansvarig Peter Blomquist.

EM-kval
Möregårdh slängs redan nu in i hetluften då han imorgon (27/3) får ersätta Kristian Karlsson i EM-kval match på bortabord i Spanien. Kristian Karlssons har en lättare magmuskelskada som förhindrar spel.

Den svenska VM-truppen för damer tas ut i sin helhet efter påsk (3 april).

Kontakt och frågor:
Peter Blomquist