Debutanten Linda Bergström från EM 2016

Svenska VM-truppen, damer

Förbundskapten Peter Sartz har valt att ta ut fyra spelare till individuella VM där singel och dubbelklasser spelas men där inget lagspel förekommer. VM spelas i Düsseldorf, Tyskland 29 maj-5 juni.

- De fyra uttagna är de jag bedömer ha högst internationell potential. De är också dessa fyra spelare som har de bästa ”vapnen” för att kunna vinna egna poäng, vilket kommer att krävas på ett VM dit alla kommer väl förbereda och där man inte får något gratis, kommenterar Peter Sartz

Bilden: Matilda Ekholm drar in en forehandattack Foto: Manfred Schillings

Svenska VM-truppen
Matilda Ekholm
Född: 1982
Klubb: UCAM Cartagena, Spanien
Världsranking: 20
Aktuellt: Utsedd som en av femtio förebilder av SAFWIS. Svensk mästare i damsingel 2017 och innehar just nu sin högsta världsranking i karriären

Linda Bergström
Född: 1995
Klubb: Linz AG Froschberg, Österrike
Världsranking: 139
Aktuellt: Spelar och bor i Österrike. Silver på SM i damsingel bakom ”omöjlig” Matilda Ekholm. Debutant på individuella VM.

Stina Källberg
Född: 2000
Klubb: Team Mälarenergi BTK
Världsranking: 243
Aktuellt: Yngst i VM-truppen och också debutant. Svensk mästare i U20-klassen 2017. Syster med Anton Källberg som även han är yngst i den svenska herrtruppen till VM.

Jennifer Jonsson,
Född: 1994
Klubb: Norrtulls SK
Världsranking: 258
Aktuellt: Brons i damdubbel på SM 2017. Gör sitt andra individuella VM och sitt tredje VM totalt.

Förberedelser och målsättningar
Svenska VM-truppen kommer att ha två läger inför VM, ett i Köping och ett i Eslöv.

- På det första lägret är tanken att vi ska toppa oss inför det viktiga playoffspelet mot Slovakien 11:e och 18:e april där vi kämpar om en plats i Championship division på EM i Luxemburg senare i höst. På det andra lägret ska vi se till att nå toppform inför VM och det gäller både i singel- och dubbelspelet. Målet är att alla fyra ska vara i toppform och göra ”personbästa” på VM. I dubbelklasserna (damdubbel och mixeddubbel) siktar vi på medalj, säger Peter Sartz.

Li Fen som är näst högst rankad i Sverige är inte tillgänglig att spela VM för Sverige på grund av restriktioner i regelverket från det internationella bordtennisförbundet (ITTF) kring spelare som bytt medborgarskap.

Kontakt och frågor:
Max Ansbro