Kristian och Mattias Karlsson i dubbelfinal i Qatar Open.

Svenska VM-truppen Herrar, bordtennis

Den svenska VM-truppen för herrar är nu uttagen av förbundskapten Peter Blomquist.Kristian Karlsson, Mattias Karlsson, Pär GerellochAnton Källberg blir de fyra herrar som ska representera Sverige vid individuella VM i Düsseldorf, Tyskland, 29 maj till 5 juni.

De fyra topprankade spelarna
Dessa spelare är samma spelare som representerade Sverige på både OS och EM 2016 och de fyra med högst världsranking. Sverige hade hoppats på att kunna skicka fem spelare till VM men för det hade det behövts att minst en av spelarna hade haft en ranking inom topp-20 i världen.

Förbundskapten Peter Blomquist kommenterar sin VM-trupp på följande sätt
- Det var en ganska given trupp att ta ut. De tre högst rankade spelarna har över tid de bästa resultaten och det speglas i deras ranking. Anton Källberg är fjärde högst rankad av spelarna och en spelare med framtiden framför sig. Anton har dessutom imponerat stort i Bundesliga med sina nio segrar på tio matcher, säger Blomquist.

Bilden: Anton Källberg                                                                        Foto: Manfred Schillings

Jon Persson förstareserv

- Jon kommer att vara med i alla förberedelser inför mästerskapet och vara redo att spela om något skulle inträffa inför mästerskapet, kommenterar Blomquist upplägget.

Karlsson/Karlsson och Källberg/Gerell
Detta EM är ett individuellt mästerskap vilket utesluter lagspel men innehåller dubbelspel. Karlsson/Karlsson som på EM i Budapest 2016 lyckades ta en bronsmedalj kommer att spela dubbel tillsammans även denna gång och har den senaste tiden rönt stora framgångar på den internationella bordtennisscenen och inte minst genom att i stortävlingen Qata Open nå final efter att ha besegrat världens bästa dubbelpar Ma Long och Zhang Jike från Kina.

Spelarna med klubb och sedan världsranking inom parantes:
Kristian Karlsson, Düsseldorf, Tyskland (22)
Mattias Karlsson, Pontoise Cergy, Frankrike (32)
Pär Gerell, Chartres, Frankrike (37)
Anton Källberg, Düsseldorf, Tyskland (87)
Reserv: Jon Persson, Angers, Frankrike (105)

Dubbelpar:
Kristian Karlsson/Mattias Karlsson