Allmännyttans sommaraktiviteter lockade nära 500 barn till simskola

Barn och unga tog chansen att lära sig simma, spela fotboll och testa digitalt skapande när Stockholms kommunala bostadsbolag bjöd in till sommaraktiviteter 2019. Totalt deltog 1600 barn och ungdomar.

Stadens bostadsbolag erbjuder mängder av gratis eller kraftigt rabatterade aktiviteter för barn och ungdomar som bor hos oss. När sommarens siffror nu är sammanställda visar det sig att nära 500 barn har gått på simskola och fler än 500 barn har varit med och spelat spontanfotboll. Siffror som visar att allmännyttan gör skillnad.

"Vi vill bidra till en meningsfull fritid och erbjuda olika aktiviteter där alla kan hitta något som passar. I år har vi haft en stor bredd på aktiviteterna och det känns jättekul att så många barn och unga deltagit. Jag tror att det stärker och utvecklar både individerna som deltagit och den sociala sammanhållningen i våra områden", säger Sara Wallin, hållbarhetschef på Svenska Bostäder

Nästa generations digitala stjärnor

Förutom sportaktiviteter som boxning, fotboll och dans har barn och unga bland annat kunnat välja att vara med på konstläger, teaterkurser och att sköta djur på 4H-gårdar. Nästan 80 barn deltog i Hello Worlds lägerskola i digitalt skapande.

Vad är sommaraktiviteter?

Sommaraktiviteter är ett samarbete mellan Stockholmshem, Familjebostäder, Svenska Bostäder och Stadsholmen. Tillsammans arbetar vi med flertalet föreningar i våra områden så att de barn och ungdomar som är hemma på sommarlovet kan aktivera sig och få en meningsfull sommar. Aktiviteterna passar barn och ungdomar 4–18 år.

Läs mer: sommaraktiviteter.se