Rökfria studentbostäder på campus Albano

Stockholms grönaste campusområde får rökfritt boende. Svenska Bostäder skriver in i hyresavtalet att hyresgästen förbinder sig att inte röka i lägenheten.

Dryga 1000 studentbostäder byggs just nu i campus Albano i Stockholm där den första inflyttningen sker i oktober 2021. Här kommer hyresgäster få bo i rökfria lägenheter.

– Klagomål på grannar som röker är ett av våra vanligare klagomål, säger förvaltare Dylan Wiech. Idag är folk mer medvetna om hur skadligt det är med rökning och det är något vi har tagit på allvar i campus Albano.

I hyreskontraktet står det:

Hyresgästen är medveten om att hen flyttar in i en rökfri byggnad och förbinder sig därför att inte röka i lägenheten, på eventuell balkong, i husets gemensamma utrymmen eller i omedelbar anslutning till byggnaden. Hyresgästen förbinder sig också att se till att hyresgästens hushållsmedlemmar, gäster och andra som hyresgästen inrymmer i lägenheten inte röker på ovanstående platser.

• studentbostäder
    • nyproduktion
    • campus albano

Svenska Bostäder grundades 1944 och ägs av Stockholms stad. Svenska Bostäder är ett av Sveriges största bostadsbolag och har i 75 år haft en aktiv roll i byggandet av Stockholm. Svenska Bostäder förvaltar cirka 27 000 hyreslägenheter, 5 centrumanläggningar och 4 000 lokaler. Svenska Bostäder har 300 anställda. Dotterbolaget Stadsholmen förvaltar cirka 1 600 hyreslägenheter och 900 lokaler och har 20 anställda