Svenska Bostäder bidrar till egna hem för unga vuxna

På tio år har antalet förmedlade ungdomslägenheter tredubblats. Modulkonceptet Snabba Hus står för en stor del.

– Genom projektet Snabba Hus ökar vi möjligheten för fler unga att kunna flytta hemifrån och få sin första bostad. Det här är ett resultat av ett bra samarbete där flera olika aktörer som gått ihop och engagerat sig i frågan för fler bostäder för unga. Jag ser fram emot att utveckla projektet vidare, säger Dennis Wedin (M), bostads, och fastighetsborgarråd i Stockholms stad.

Under 2006 började vissa hyreslägenheter öronmärkas för ungdomar och sedan dess har utvecklingen tagit fart. Bostadsförmedlingens statistik visar att något som markant har påverkat detta är modulkonceptet Snabba Hus - ett samarbete mellan Svenska Bostäder, Junior Living och jagvillhabostad.nu. År 2016 förmedlades 1349 ungdomslägenheter och 2019 förmedlades 1558 (till och med november). Under de två åren var 544 av lägenheterna Snabba Hus.

– För ungdomar är det extra svårt att hitta en lägenhet och därför ville vi göra något för att underlätta, säger Åsa Steen, tf VD på Svenska Bostäder. Snabba Hus är en snabbare väg till en egen trygg bostad.

Lägenheterna är byggda för att kunna förflyttas två gånger. Det är en förutsättning eftersom husen byggs med tillfälliga bygglov.Unga vuxna i åldern 18-30 har rätt att söka och intresset har varit stort. Idén bakom Snabba Hus kommer ifrån jagvillhabostad.nu

– Vi tyckte att det fanns för få bostäder för unga samtidigt som vi såg mycket mark som inte användes. Vi ville ha hyresrätter för unga med billiga hyror och en utformning efter ungas önskemål. Resultatet blev Snabba Hus. Vi är jätteglada att Svenska Bostäder gillade idén och genomförde vår vision tillsammans med Junior Living, säger Emma Ringqvist, ordförande för jagvillhabostad.nu.

För mer information, bilder och intervjuer

Välkommen till Råckstavägen 4 den 16 december kl. 11-13 för att träffa boende, Svenska Bostäder, jagvillhabostad.nu, Junior Living och Dennis Wedin, bostads- och fastighetsborgarråd i Stockholms stad.

• västerort
  • snabba hus

Svenska Bostäder grundades 1944 och ägs av Stockholms stad. Svenska Bostäder är ett av Sveriges största bostadsbolag och har i 75 år haft en aktiv roll i byggandet av Stockholm. Svenska Bostäder har cirka 26 000 lägenheter och 300 anställda. Dotterbolaget Stadsholmen förvaltar 279 fastigheter, 1 633 bostadslägenheter och 864 lokaler.