Svenska Breakingförbundet startas och siktar mot OS 2024

Svenska Breakingförbundet startas och siktar mot OS 2024

Sveriges breakdansare har nu startat Svenska Breakingförbundet. Organisationen har som ändamål att förvalta, främja och utveckla breaking som kultur, konstform och idrott i Sverige.

Breakingen startade i början av 1970-talet i New York. De senaste 15 åren har breakingen vuxit till en global rörelse med stora internationella tävlingar. Till följd av att breakingens popularitet har ökat så togs beslutet av IOK att göra breaking till en OS-gren i Paris 2024.

Den svenska breakingscenen, som traditionellt inte verkat genom idrottsföreningar och klubbar, har därför nu organiserat sig för att säkerställa att representanter för Sverige i kommande internationella tävlingar utses på ett demokratiskt och professionellt sätt.

“Detta är ett otroligt viktigt steg för oss att få breakingen att växa i Sverige”, säger ordföranden i Svenska Breakingförbundet Pelle Högnelid som välkomnar alla som breakar

och alla som vill stödja breakingen att bli medlemmar.

Svenska Breakingförbundets verksamhet är redan igång. Under oktober månad kommer Svenska Breakingförbundet att utse vilka två dansare som ska representera Sverige i VM i Paris den 4 december*.

“Jag är otroligt taggad på att se vad som kommer ut av det här, med start i vilka som kommer att representera Sverige i VM 2021 i Paris. Att vi själva, vi som breakar, får besluta vilka som representerar Sverige är viktigt, och kan förhoppnings inspirera yngre breakare, både killar och tjejer, att satsa hårdare”, säger Jouni Vesa, styrelseledamot i Svenska Breakingförbundet och framträdande arrangör i Norrlands breakingscen.

Utöver representationslandslaget för VM, EM och OS så är Svenska Mästerskapen i breaking en viktig fråga för Svenska Breakingförbundet. Nästa SM i breaking arrangeras i

Norrköping 16-17 oktober och sänds gratis på Facebook. För frågor gällande SM 2021 är du välkommen att kontakta Tobias Marin (+46709784048, tobiasmarremarin@gmail.com). Inom snar framtid kommer även Svenska Breakingförbundet att påbörja arbetet med utveckling av spets samt bredd i hela Sverige, för både killar (bboys) och tjejer (bgirls).

Vill din organisation vara med på den här resan, och synas tillsammans med en av världens och Sveriges mest dynamiska undergroundkulturer? Vi välkomnar förfrågningar om sponsring och stöd, se kontaktuppgifter nedan.

Vi ser även fram emot att samarbeta med existerande föreningar och organisationer som arbetar i linje med vårt ändamål, som exempelvis SOK, RF, Idrottsnätverket, DSF, danskonsulenter (SRD) samt städer och kommuner.

Hur blir jag medlem?

Klicka på länken nedan! Medlemskapet är gratis till och med nästa årsmöte, i början av 2022.

Kontaktuppgifter till talespersoner

För generella förfrågningar: svenskabreakingforbundet@gmail.com
För kontaktperson i din stad/region (Skåne, Göteborg, osv): kontakta oss på mail ovan eller någon av personerna nedan

Pelle Högnelid

pelle.hognelid@gmail.com

Jouni Vesa

Styrelseledamot

jounivesa@hotmail.com

Hanna Alneberg

Styrelseledamot

alneberg91@hotmail.com

+46762619383

Vi finns även på sociala medier:

* VM arrangeras av WDSF, där svenska DSF är formell motpart. WDSF står för World Dance Sport Federation. DSF står för Svenska Danssportsförbundet. Vi som breakar i Sverige har historiskt inte varit en del av vare sig WDSF eller DSF verksamheter.

• Konst, kultur, underhållning