Gymnasister kvalar till fysikolympiaden

För vinteridrottare hägrar OS i Vancouver. För fysikintresserade gymnasister är det istället fysikolympiaden i Kroatien i juli som lockar. Nästan 400 gymnasister över hela landet ställde därför upp i Wallenbergs fysikpris – en tävling i fysik som arrangeras av Svenska Fysikersamfundet med ekonomiskt stöd från Stiftelsen Marcus och Amalia Wallenbergs Minnesfond.

Hvitfeldtska gymnasiet i Göteborg gratuleras till seger i lagtävlingen. De tre lagmedlemmarna kan se fram emot 5 000 kr var i prispengar, dessutom får skolans fysikinstitution 10 000 kr. På silverplats i lagtävlingen kom Berzeliusskolan i Linköping följd av Östrabogymnasiet i Uddevalla på tredje plats.

Det bästa individuella resultatet gjorde Niclas Rudolfson från Viktor Rydberg gymnasium i Djursholm. Nu går han till final i Umeå 26–27 mars tillsammans med ytterligare fjorton finalister (se listan nedan). Under två dagar får de kämpa med både experimentella och teoretiska problem. Utöver prispengar tävlar de även om att få representera Sverige vid den internationella fysikolympiaden i Zagreb, Kroatien 17–25 juli.

Finalister

• Niclas Rudolfson, Viktor Rydbergs gymnasium, Djursholm (31 poäng i kvaltävlingen)
  • Axel Flinth, Hvitfeldtska gymnaiset, Göteborg (30 p)
  • Viktor Bergman, Berzeliusskolan, Linköping (28 p)
  • Martin Morin, Strömbackaskolan, Piteå (26 p)
  • Sebastian Ekström, Katedralskolan, Lund (26 p)
  • Filip Hjort, Polhemsgymnasiet, Göteborg (25 p)
  • Yun-Hwan Sul, Hvitfeldtska gymnasiet, Göteborg (25 p)
  • Christoffer Niemi, Rudbeckianska gymnasiet, Västerås (24 p)
  • Paul Griffin, Forsmarks skola, Forsmark (24 p)
  • Oscar Dahlberg, Östrabogymnasiet, Uddevalla (23 p)
  • Viktor Johansson, Östrabogymnasiet, Uddevalla (23 p)
  • Robert Mattila, Thorildsplans gymnasium, Stockholm (23 p)
  • Erik Bengtsson, Peder Skrivares skola, Varberg (23 p)
  • Anton Nilsson, Hvitfeldtska gymnasiet, Göteborg (23 p)
  • Josef Hansson, Berzeliusskolan, Linköping (23 p)

För mer information, kontakta Kerstin Ahlström på fysiktavlingen@edu.boras.se eller på telefon 033-355842.

• Vetenskap, teknik

• naturvetenskap
  • fysikolympiaden
  • gymnasium
  • skoltävling
  • fysik

Svenska Fysikersamfundet är en ideell förening som har som ändamål bland annat att främja fysikalisk forskning och fysikens tillämpningar. Vi vill också sprida information om fysik och fysikutbildning och stimulera intresse för naturvetenskap. Samfundet är även till för att öka samverkan mellan fysiker och andra grupper i samhället som t.ex. massmedia. Läs mer på www.fysikersamfundet.se.