Dags för EU att visa beslutsamhet

I eftermiddag träffas EU:s utrikesministrar i Bryssel för att bland annat diskutera situationen i Mellanöstern. Sverige och EU måste nu visa prov på förnyat ledarskap i processen mot en rättvis och hållbar fred i Mellanöstern.

Ministrarna möts i ett läge där freden verkar långt bort efter det att USA i förra veckan officiellt dragit tillbaka sitt krav på ett stopp för utbyggnad av de israeliska bosättningarna på Västbanken.

– Samtidigt som vi precis som alla andra ser att parterna i den så kallade fredsprocessen står längre från varandra än kanske någonsin är det viktigt att påminna om att hoppet om en framtida fred alltid kommer att leva hos de människor som bor och verkar i regionen, säger Erik Lysén som är policychef på Hela världen, Svenska kyrkans internationella arbete . Det är för dessa människors framtid vi måste fortsätta arbeta för en rättvis och hållbar fred i regionen.

– Det är dags för EU att kliva fram som en aktiv aktör för en hållbar fred, fortsätter Erik Lysén. Vi hoppades att de rådsslutsatser som antogs av EU:s utrikesministrar under det svenska ordförandeskapet i december 2009 skulle utgöra grunden för ett förnyat engagemang. Men utan handling förblir orden tomma.

Rådslutsatserna från 2009 tydliggör EU:s krav på stoppad utbyggning av bosättningar och påminner samtidigt om att de utgör ett brott mot folkrätten. Vidare kräver de bland annat ett öppet och delat Jerusalem som framtida huvudstad i två stater, ett omedelbart stopp för husrivningar och att blockaden mot Gaza hävs.

– EU:s utrikesministrar bör idag ge otvetydigt besked om att detta fortsättningsvis är den policy man arbetar efter. Israel har ignorerat omvärldens krav på ett stopp för sin bosättningspolicy. Detta skapar fakta på marken som till slut kan komma att göra en hållbar lösning på konflikten omöjlig. Och det måste få konsekvenser. EU bör öppet deklarera att all uppgradering av relationerna mellan EU och Israel kommer att frysas så länge detta fortgår. Det är dags för EU att visa ledarskap i frågan och arbeta tillsammans med konfliktens parter på konkreta lösningar som kan leda till en hållbar och rättvis fred, avslutar Erik Lysén.

• Bistånd

• act-alliansen
  • brott mot mänskliga rättigheter
  • gaza
  • hela världen
  • svenska kyrkan
  • svenska kyrkans internationella arbete
  • israel
  • palestina
  • ministermöre

Hela världen, Svenska kyrkans internationella arbete är en del av ACT-alliansen, ett globalt samarbete mellan kyrkor och organisationer för katastrof-, utvecklings- och påverkansarbete. ACT-alliansen består av omkring 100 medlemsorganisationer med 30 000 anställda och frivilliga i 130 länder över hela världen.

Stefan Håkansson

Presskontakt Pressekreterare Utvecklings- och katastrofarbetet 018-16 94 20