Glutenintolerans i fokus – Daniel Agardh får SLS pris för bästa projektansökan, 100 000 kronor

Daniel Agardh, Malmö, får i år Svenska Läkaresällskapets pris för bästa vetenskapliga ansökan,
100 000 kronor, för sin projektansökan ”Immunogenetic determinants of celiac disease”.

Grattis till priset, vad handlar din forskning om och vad hoppas du den resulterar i, i framtiden?

– Den syftar till att undersöka vilka faktorer som orsakar celiaki hos barn. Jag hoppas att min forskning kan bidra till ökad kunskap om hur celiaki uppstår och om hur sjukdomen kan förhindras.

Daniel Agardh är docent vid Sektionen för endokrinologi och gastroenterologi, Barnmedicinska kliniken, Skånes universitetssjukhus Malmö. Hans ansökan bedömdes av de sakkunniga i Läkaresällskapets Prioriteringskommitté som den starkaste och mest intressanta av årets omkring 300 ansökningar om projektanslag ur Svenska Läkaresällskapets fonder.

Hur är det att inte bara få forskningsanslaget beviljat, utan dessutom pris för bästa ansökan?

– Jag blev jätteglad, men väldigt förvånad. Hade faktiskt ingen aning om att priset existerade när jag skickade in min ansökan till SLS.

Om svensk klinisk forskning säger Daniel Agardh:

– Jag tror svensk klinisk forskning har ett gott rykte utomlands. Vi har ett unikt patientregister och det är förhållandevis okomplicerat att bedriva patientnära forskning. Däremot tror jag vi måste öka samarbetet mellan olika kliniska forskargrupper i Sverige för att vi ska kunna hävda oss bättre internationellt.

Priset delas ut vid Medicinska riksstämman den 3 december kl 12.15-12.45 på Waterfront i Stockholm. Pristagaren presenterar då kortfattat sin forskning.

Mer information om forskningsprojektet
Daniel Agardh, 040-30 05 80, daniel.agardh@med.lu.se

Kunskapsutbyte är en viktig inspirationskälla för forskare och forskning
Svenska Läkaresällskapet främjar forskning och delar ut omkring 25 miljoner kronor till medicinsk forskning varje år i form av projektanslag, post doc-stipendier och resebidrag. SLS medlemmar kan söka bidrag till sin forskning mellan den 1 december och den 1 februari. Mer info på www.sls.se

Projektens vetenskapliga kvalitet, genomförbarhet och patientnytta samt individens egen kompetens och insats bedöms. Som en bonus belönas varje år den bästa projektansökan med 100 000 kronor och den projektansökan som representerar translationell forskning på bästa sätt med 50 000 kronor.

Kort om celiaki
Glutenintolerans, så kallad celiaki, innebär att man inte tål proteinet gluten som finns i vete, råg och korn. Gluten skadar tarmluddet i tarmens slemhinna hos den som har glutenintolerans. Tarmluddet har betydelse för att man ska kunna tillgodogöra sig näringen i maten på ett bra sätt. Tarmen blir till slut helt slät. Glutenintolerans är inte en allergi och ska därför inte förväxlas med veteallergi eller liknande. Den varar hela livet, men besvären brukar gå över om man enbart äter mat utan gluten. Det är inte klarlagt varför vissa blir känsliga för gluten. Den viktigaste kända orsaken är ärftlighet.

Källa: www.1177.se/Fakta-och-rad/Sjukdomar/Glutenintolerans/