(Bild: Emmelie Hansen. Visar Simon Fielding D.O, OBE)

Convention Osteopathy 2023. 30 years of recognition.

Under förra helgen samlades kollegor från hela världen i London för att fira 30-årsjubileet av osteopatins reglering i England. Denna årsdag hade stor betydelse för osteopater i England och gav oss i Sverige en anledning att verkligen engagera sig i denna konvention eftersom den är mer än högaktuell för oss i Sverige, som enda land i Norden utan reglering av yrket.

England har länge varit en föregångare nation inom osteopati i Europa. Landet har inte bara varit i spetsen för yrkets reglering, utan även när det gäller att sätta standarder för yrkesnormer och heltidsutbildning.

Att ha en ledande aktör som visar vägen har alltid ett stort värde, och England har varit banbrytande och inspirerande för oss alla. Regleringen av professionen i UK har bidragit till ett större erkännande av yrket, de har kunnat hjälpa fler inom hälso- och sjukvården samt har kunnat samarbeta med övriga professioner som vi idag upplever en stopp för i Sverige utan legitimation.

- 30 år av erkännande är en milstolpe som inte bara hedrar osteopatins utveckling i England utan också påminner oss om vårt åtagande i Sverige. Som det enda nordiska landet utan reglering av osteopati står vi inför en spännande utmaning. England har varit en förebild för oss, inte bara när det gäller yrkesreglering och standarder, utan också som en inspirationskälla. Vid denna konferens har jag delat erfarenheter med kollegor från hela världen och stärkt vårt samarbete i Europa. Vi tar med oss insikter och kunskap som kommer att gagna vårt förbund och medlemmarna i Sverige. Genom att aktivt delta i Convention 2023 har jag visat vårt engagemang för att förbättra vår organisation och stödja medlemmarnas intressen på en internationell nivå, säger Ordförande i Svenska Osteopatförbundet Emmelie Hansen.

Under konferensen deltog ett brett urval av experter inom osteopati, inklusive läkare, utbildare och forskare från hela världen. Den här helgen var en framgång på både det sociala och akademiska planet. Sådana konferenser är viktiga mötesplatser för att stärka det europeiska samarbetet.

Här kan ni läsa mer om Convention 2023:
Convention 2023 (eventsair.com)