Idag uppmärksammar vi Världshälsodagen

Idag uppmärksammar vi Världshälsodagen

Världshälsodagen skapades som en påminnelse om WHOs grundande 1948. Årets uppmaning från WHO är att arbeta för en rättvisare och hälsosammare värld. Detta tycker vi i Svenska Osteopatförbundet är mycket viktigt. Socioekonomisk status är fortfarande en av de främsta markörerna för risken att utveckla långvarig smärta och sjukdom samt associeras med kortare levnadslängd. Att på riktigt vilja arbeta med dessa frågor kräver att de uppmärksammas.

I Svenska Osteopatförbundets värdegrund kommer medmänsklighet först:
  • Vi anser att varje form av diskriminering är oacceptabel.
  • Vi står för alla människors lika värde, ett jämlikt förhållningssätt samt de mänskliga rättigheterna.
  • Vi välkomnar alla oavsett kön, könsuttryck, etnicitet, funktionsvariation, social tillhörighet, språklig begränsning, politiska- eller religiösa åsikter, livsstil eller ålder.