Petra Nordlund

Osteopater behandlar smärtor och besvär relaterade till rörelseapparaten, är utbildade i differentialdiagnostik och kan utmärkt bedöma vilka patienter som kan behandlas osteopatiskt och vilka som ska refereras vidare till läkare. Yrket består av fler än 45000 utövare i Europa och är legitimerat i snart 12 europeiska länder. Men inte i Sverige.

Osteopati är en ständigt växande profession i Sverige som önskar arbeta under skyddad yrkestitel och legitimation, i likhet med övriga nordiska länder och flera andra länder i Europa. Både för att säkerställa och bibehålla kvaliteten på det osteopatiska yrket men samtidigt för att skydda patienterna så att dessa får en högt kvalificerad och säker behandling när de väljer osteopati som behandlingsform.

Legitimation för osteopater skulle skydda yrkestiteln, öka patientsäkerheten och likställa yrkesgruppen med kiropraktorer, naprapater och fysioterapeuter. Osteopati är en distinkt vårddisciplin som bör ha en plats inom hälso- och sjukvård i Sverige.

-  Att göra osteopati till ett mer tillgängligt vårdalternativ skulle vara till gagn för både den enskilde patienten samt för övriga vårdgivare. När patienter väljer att bli behandlade av en osteopat som är medlem i Svenska Osteopatförbundet kan de vara trygga med en hög professionalitet och utbildningsnivå, säger Petra Nordlund, tf ordförande i Svenska Osteopatförbundet.

Akademisk examen
Svenska Osteopatförbundets krav för medlemskap är genomgången utbildning i enlighet med den europeiska standarden. Det betyder att en osteopat har en akademisk examen om 240 ECTS, varav 60 på avancerad nivå. I Sverige ges osteopatutbildningen på heltid över fyra år och leder till en Bachelor of Healthcare (Osteopathy), 240 ECTS.

- Utan legitimation och skyddad yrkestitel är det fritt fram för vem som helst att kalla sig osteopat i Sverige, utan krav på utbildningsnivå. Detta äventyrar patientsäkerheten och underminerar yrket, säger Petra Nordlund.

Svenska Osteopatförbundet (SOF) arbetar för att säkerställa medlemmarnas professionella och politiska intressen. Förbundet, med ca 380 medlemmar, vill etablera osteopati som en mer tillgänglig, distinkt vårddisciplin i Sverige. Vi arbetar ständigt för att utveckla vår profession för att främja god folkhälsa. Ett av våra huvudfokus är legitimation för osteopater. SOF är medlem i European Federation and Forum for Osteopaths, EFFO, som representerar 22 nationella osteopatförbund i Europa.