Osteopati blir legitimerat i Norge!

Osteopati blir legitimerat i Norge!

Stortinget i Norge beslutade nyligen att ge osteopater och naprapater erkännande som vårdyrke och legitimation. Beslutet var väntat och har föregåtts av många år av politiskt arbete och är mycket glädjande. Stort grattis önskar vi i Svenska Osteopatförbundet!  Vi ser nu framåt emot att få intensifiera våra egna insatser för att få svenska politiker att lyfta frågan. Sverige är nu det sista landet i den nordiska regionen utan legitimation och erkännande som vårdyrke. Något vi hoppas kommer att ändras snart!

Osteopati är en en manuell hälsoprofession baserad på naturvetenskapliga ämnen som anatomi, fysiologi, neurologi, biomekanik och patologi. Osteopater behandlar smärtor och besvär relaterade till rörelseapparaten.

Svenska Osteopatförbundet (SOF) arbetar för att säkerställa medlemmarnas professionella och politiska intressen. Förbundet, med nästan 400 medlemmar, vill etablera osteopati som en mer tillgänglig, distinkt vårddisciplin i Sverige. Vi arbetar ständigt för att utveckla vår profession för att främja god folkhälsa. Ett av våra huvudfokus är legitimation för osteopater. SOF är medlem i European Federation and Forum for Osteopaths, EFFO, som representerar 22 nationella osteopatförbund i Europa.