”Fråga oss på Beijer efter certifierade trävaror”

Vi är många som gärna vill välja hållbart när vi handlar och miljömärkningar kan hjälpa oss. Till exempel på trävaror. Beijer Byggmaterial är ett av de företag som har valt att certifiera sin verksamhet enligt PEFC för att erbjuda sina kunder hållbara träprodukter. PEFC har träffat Alexandra Rosenqvist, miljö- och hållbarhetschef på Beijer.

- Hållbarhet står högt upp på agendan för oss och det blir viktigare och viktigare i takt med att marknaden ställer allt högre krav på hållbart byggande. Visionen för oss är att medverka till ett sunt byggande, berättar Alexandra Rosenqvist.

Varför har ni valt att PEFC-certifiera verksamheten?

- Trä är vår absolut största produktgrupp och vi har en ambitiös träpolicy där ansvarsfulla inköp av skogsprodukter är centralt. Vi ska helt enkelt veta att råvaran kommer från hållbart skogsbruk. Med hjälp av de rutiner som certifieringen kräver av oss så vet vi att det har gått rätt till i alla led, förklarar Alexandra.

- Och du som kund vet, om du köper en PEFC-certifierad produkt, att råvaran kommer från ansvarsfullt brukad skog med miljöhänsyn där man också har tagit hänsyn till sociala aspekter som rättvisa löner och en säker arbetsmiljö för anställda, fortsätter hon.

- Det andra skälet är att vi förstås anpassar oss till vad kunderna efterfrågar och våra kunder vill köpa spårbart virke. I synnerhet yrkeskunder som i sin tur har beställare som i ökande omfattning ställer krav på certifierade träprodukter för hållbara och klimatneutrala byggprojekt, säger Alexandra.

Vilka produkter är PEFC-märkta?

- Hos oss är produkter som till exempel konstruktionsvirke, skivmaterial, trall, inomhus- och ytterpanel PEFC-certifierade, berättar Alexandra.

Hon lägger till att det krävs en hel del arbete i lagerhållning och hantering för att allt ska bli rätt enligt certifieringsrutinerna och för att märkningen på produkterna ska vara korrekt.

- Så vi är mycket stolta över vårt PEFC-certifikat och att alla våra filialer är certifierade. Det innebär att du både som yrkeskund och privatkund kan gå in på vilken som helst av våra 82 filialer och fråga efter certifierade trävaror och vi kan erbjuda det, avslutar Alexandra Rosenqvist.

Fakta om PEFC spårbarhetscertifiering

Företag och industrier som vill sälja sina produkter som PEFC-certifierade ska kunna visa att virkesråvaran kommer från PEFC-certifierat skogsbruk. För att en träbaserad produkt ska få PEFC-märkas måste alla leverantörer och tillverkare från skogen fram till färdig produkt vara certifierade enligt PEFC:s spårbarhetsstandard.

PEFC:s spårbarhetsstandard är en internationell standard och gemensam för alla PEFC:s nationella certifieringssystem.Standarden omfattar:

• Krav för spårbarhet
  • Krav på riskanalys för ocertifierad råvara
  • Minimikrav för ledningssystem
  • Krav på socialt ansvar, hälsa och säkerhet

Oberoende certifieringsorganisationer kontrollerar regelbundet att certifierade företag efterlever kraven i standarden.

• Naturresurser

• miljö