​Fixar vi maten fixar vi planeten

Vi står inför övergången till en cirkulär ekonomi där linjära processer ersätts av kretsloppsmodeller. I den cirkulära ekonomin strävar man efter att inget avfall eller svinn ska uppstå.

För oss i livsmedelsbranschen innebär detta en stor utmaning med tanke på att en tredjedel av all mat som produceras slängs. Bara i Sverige uppgår matavfallet till 1,3 miljoner ton per år.

Det onödiga matsvinnet innebär ju även en stor klimatbelastning. Globalt står livsmedelssektorn för runt 30 procent av den totala klimatpåverkan, och då är det är ju helt galet om en tredjedel av all mat som produceras inte äts upp.

På Svenska Retursystem är matsvinn en av de hållbarhetsfrågor vi brinner mest för. Våra returlådor hjälper livsmedelsbranschen att minska matsvinnet tack vare sin smarta och stabila konstruktion som förlänger hållbarheten på livsmedlen som packas i dem. Men vi vill ta ett ännu större ansvar för branschens matsvinn.

För tre år sedan bestämde vi oss för att bli samarbetspartner till Stockholms Stadsmissions verksamhet Matbanken. Matbanken tar hand om donationer av överskottslivsmedel, det vill säga mat av hög kvalitet som annars skulle ha kastats. Maten distribueras vidare till Stadsmissionens sociala supermarkets och olika hjälpverksamheter i Stockholm. På så sätt får människor som lever i social och ekonomisk utsatthet tillgång till mat av hög kvalitet. Det här är en fantastisk verksamhet med så många vinnare.

Runt om i Sverige pågår nu utvecklingen av lokala och regionala matbanker som främst hanterar överskottsprodukter från butiksledet i den egna regionen. Däremot finns det ingen nationell matbank som tar hand om de stora volymerna överskottslivsmedel från centrallager och producentledet.

Vi är därför glada över att Sveriges Stadsmissioner nu driver ett arbete med att försöka skapa en nationell digital matbank. Och med ett digitalt system är det lätt att matcha utbud med efterfrågan över hela landet.

Om vi i Sverige vill ha en ledande position när det handlar om hållbar livsmedelsproduktion måste vi lära oss att värdera vår mat högre och minimera mängden funktionell mat som slängs. Vi i branschen har ett gemensamt ansvar för att få detta att hända och inspiration finns att hämta från projektet med Svenskmärkning eller Svenska Retursystems modell -  två bra exempel på att mycket kan åstadkommas när branschen bestämmer sig för en gemensam lösning. Och med en växande matfattigdom där allt fler människor inte har råd att köpa nyttig mat finns det så mycket att vinna på att vi är flera i branschen som engagerar oss i arbetet med att skapa en nationell matbank.

Fixar vi maten fixar vi planeten. (som Johan Rockström brukar säga)

Brita Forsström, kommunikationsansvarig på Svenska Retursystem

Relaterat innehåll