Stora möjligheter till cirkulär upphandling inom Restaurang & Storkök

Att ställa miljökrav i offentliga upphandlingar är inget nytt, det har pågått under lång tid. Om vi ska nå Agenda 2030-målen måste vi börja använda våra begränsade resurser på ett mycket mer effektivt sätt. Det är därför glädjande att Upphandlingsmyndigheten ser cirkulär upphandling som ett strategiskt verktyg för Sveriges omställning mot en cirkulär ekonomi.

Svenska Retursystem driver livsmedelsbranschens gemensamma system för lastbärare. Vi är ett gott exempel på hur en hel bransch gått samman och jobbar i en gemensam cirkulär affärsmodell. Över hälften av landets färskvaror transporteras i vårt smarta kretslopp. Sedan vi startade har mer än 1,5 miljarder engångsemballage ersatts av returlådor som kan användas om och om igen.

Varje dag serveras tre miljoner måltider i vård, skola och omsorg. Här finns en stor möjlighet för kommuner, landsting och regioner att påverka genom att ställa krav på och använda sig av våra klimatsmarta returlådor.

Vi ser fram emot att fler kommuner och regioner tar vara på möjligheten till cirkulär upphandling och börjar efterfråga returemballage i en större utsträckning. Om kommunerna visar att de vill bidra är vi övertygade om att det skulle uppmuntra liknande initiativ i andra branscher som skulle stärka Sveriges möjlighet att nå Agenda 2030-målen. Vi vill ju alla vara en del av lösningen.

Victoria Lindh, projektledare på Svenska Retursystem