Pontus Björkdahl, hållbarhetschef Svenska Retursystem

Plastpall det mest hållbara alternativet för livsmedelsbranschens flöden

Det här blogginlägget är en replik till en debattartikel av Svenskt Trä i tidningen Dagligvarunytt.

I en debattartikel i Dagligvarunytt den 21 september skriver branschorganisationen Svenskt Trä att transportförpackningar också ska vara hållbara och menar att träpallar skulle vara ett bättre val för miljön. Det är förståeligt att en lobbyorganisation hävdar detta.

Svenska Retursystem driver ett smart kretslopp för transporter av våra livsmedel. Systemet är baserat på standardiserade pallar och lådor som kan användas om och om igen. Bolagets uppdrag handlar om att effektivisera och miljöanpassa livsmedelsbranschens varuflöden. Det övergripande målet är att bidra till att minska branschens utsläpp av växthusgaser.

I dagsläget är våra pallar tillverkade av plast. För retursystemet finns inget egenvärde att de ska vara tillverkade i just plast, men i dagsläget överväger hållbarhetsfördelarna klart. Det beror på att de går att använda om och om igen i 15 år, de väger 10 kg mindre vilket ger betydligt lägre CO2-utsläpp vid transport och att de ger en betydligt bättre arbetsmiljö utan träflisor och damm. Pallen går alldeles utmärkt att laga och när en pall inte längre går att laga mals plasten ner och används i nya pallar eller i andra plastprodukter.

Under de senaste åren har det rasat en hård debatt mot plast och plastförpackningar och Svenskt Trä menar att det är lika viktigt att fasa ut plasten i de stora logistikflödena med transportförpackningar som i sugrör och plastpåsar. Det är lite som att blanda äpplen och päron. Vi menar att rätt använd är plast ett mycket hållbart material. Samma plast kan återanvändas i flera generationer och en av framtidens viktigaste miljöfrågor handlar om hur vi tar hand om den redan tillverkade plasten på ett så hållbart sätt som möjligt. Från 2021 presenterar vi pallar som är till 100 procent tillverkade av återvunnen plast och på sikt ska alla våra pallar vara tillverkade av enbart återvunnen eller biobaserad plast.

Vi drivs av att hitta de mest hållbara lösningarna för livsmedelsbranschen och stänger inte dörren för att titta på andra val av material. Vi samarbetar gärna med Svenskt Trä för att skapa förpackningar som är både miljömässigt och tekniskt hållbara. Huvudsaken är att de passar in i morgondagens cirkulära ekonomi.

Pontus Björkdahl, Hållbarhetschef Svenska Retursystem