Mot OS-biljetten: Morgan Johansson Cropper i sin hemmabyggda husbil som ska ta honom ut på en sex veckor lång roadtrip genom Europa, i jakten på den åtråvärda OS-kvotplatsen.

Morgan Johansson Cropper tar en alternativ väg mot OS-kvotplats i Paris

I en blå husbil, hemmabyggd och full av entusiasm, ger sig pistolskytten Morgan Johansson Cropper ut på en unik resa genom norra Europa. Under sex veckor kommer han att delta i tävlingar som en del av sin strävan att säkra en eftertraktad kvotplats till sommarens OS i Paris. Vad som gör denna resa särskilt unik är att de tävlingar Morgan deltar i inte ger några rankingpoäng, men det finns en väl genomtänkt strategi bakom detta ovanliga tillvägagångssätt.

Morgan förklarar sin strategi: "Det konventionella alternativet skulle vara att delta i GP-tävlingen i Slovenien nästa vecka, följt av världscupen i Kairo i slutet av januari och sedan GP-tävlingen i Granada veckan före EM. Det skulle ge mig tre matcher före EM. Vad som gör mitt egna upplägg till ett smartare alternativ är att varje tävlingsstopp på min turné ger mig tre matcher och konkurrensen inte är lika hård, vilket ger mig mycket goda chanser att få skjuta ett flertal finaler. Jag får betydligt fler matcher, ja mer pang för pengarna helt enkelt."

Morgan är för närvarande rankad 26:e i världen, och även om han har en hygglig rankingplacering tror han att det blir utmanande att ta kvotplatsen baserat på ranking. Han säger: "Jag har flera skyttar framför mig på rankingen som har bättre möjligheter. Därför bedömer jag att min bästa chans är att säkra kvotplatsen som står på spel i EM."

Årets EM i luftpistol och luftgevär äger rum i Ungerska Györ i slutet av februari. För att säkra en svensk kvotplats måste Morgan först ta sig till final som en av de åtta bästa i grundomgången. Sedan måste han prestera på absolut högsta nivå i finalen. Morgan är dock optimistisk och tror att han kan hantera denna utmaning. Han har erfarenhet från tidigare finaler och vet vad som krävs.

Morgan förklarar sin inställning: "Att skjuta i en final innebär en viss anspänning. Jag behöver göra skyttetävlingar och finaler lika vardagliga och naturliga som att borsta tänderna."

Morgan Johansson Cropper tog sig vidare till final i Europeiska Spelen i somras och "vet vad som krävs"

Under sin sex veckor långa roadtrip kommer Morgan att göra flera stopp i olika europeiska städer. Första stoppet blir München, där han kommer att delta i en Bundesliga-match med Edelweis Scheuring, den tyska klubb han representerar. "Jag stannar kvar på min tyska hemmabana veckan därpå och kör lite träningsläger tillsammans med min tränare Staffan Oscarsson, där jag har möjlighet att träna med många duktiga skyttar," berättar Morgan.

Sedan fortsätter roadtrippen till Innsbruck, Österrike, där Tyrolens Grand Prix-tävling väntar. Efter det rullar husbilen tillbaka till München för H&N Cup, där Morgan får sällskap av fler svenska skyttar. "Sedan väntar ytterligare några dagars träningsläger innan resan fortsätter västerut till holländska Haag och tävlingen Inter Shoot," säger Morgan. "Eventuellt stannar jag kvar i Holland veckan efter tävlingen och tränar med en holländsk skytt som jag känner, Sander Nooij, men jag håller det lite öppet än så länge."

Sista stoppet före hemresan blir Danmark, där både träningsläger och tävlingen Danish Open väntar. Efter detta intensiva schema kommer Morgan att ta en kort paus och vila upp sig i knappt en vecka innan han sätter sig på flyget till Ungerska Györ för att försöka ta hem den åtråvärda kvotplatsen vid EM.

Husbilen som går under namnet "Smurfvan" har Morgan byggt om och specialanpassat själv, med hjälp av Youtube.
"Det är det som är så coolt idag, man kan ju göra det mesta själv, man har ju tillgång till hela världens kunskap med den telefon man håller i handen. Så det är bara att googla och kolla YouTube så fixar man det."
Och allt har han finansierat ur egen ficka - utan sponsorer.
"Jag har kollat runt lite på den fronten och undersökt möjligheterna men det blev inget denna gång, men jag är förstås öppen för olika typer av samarbeten."

Denna unika roadtrip symboliserar den hängivenhet och beslutsamhet som präglat Morgans karriär från att vara en nybörjare vid 35-års ålder till att, tolv år senare, vara en av Sveriges främsta pistolskyttar.

Du kan följa Morgans resa via hans instagram-konto: @morganjohanssoncropper