Marcus Madsen är en av de nio svenska skyttarna som har chans att ta en kvotplats

Nio svenska skyttar fajtas om kvotplatser

Den tredje upplagan av Europeiska Spelen inleds i Krakow den 21 juni där majoriteten av grenarna kommer avgöras - men skyttarna kommer istället tävla cirka tre timmars bilresa därifrån, i Wroclaw. Sverige har nio skyttar med i mästerskapet; två i gevär, tre i pistol samt fyra i lerduva. Kvotplatser till Paris-OS nästa sommar står på spel och är det någon tid på året våra skyttar ska pricka in toppformen så är det nu under midsommarveckan.

Eftersom "ES-byn" ligger i Krakow så kommer skyttarna istället bo på hotell i Wroclaw.
- Det kommer förstås vara lite tråkigt att inte få vara en del av den stora andan.Det är ändå en speciell upplevelse att bo i en OS- eller ES-by som skyttarna här tyvärr går miste om, men nu kommer boende och själva upplägget bli mer likt vanliga världscuper och mästerskap. Det blir inte det här ståhejet och uppmärksamheten runt omkring men förhoppningsvis gör det det ännu lättare för våra skyttar att fokusera på det som de är där för att göra, förklarar vår sportchef Therese Lundqvist som kommer vara på plats i Wroclaw för att stötta våra skyttar.

Therese berättar att årets svenska skyttetrupp är den hittills största i dessa sammanhang, men man får då ha i åtanke att det trots allt bara är tredje gången som Europeiska Spelen arrangeras. Och det är förstås skyttarnas egna prestationer det senaste året som gett oss möjlighet att skicka så många tävlande hit i år.
- Vi har haft väldigt många svenska framgångar och tagit ett helt gäng med medaljer under den här säsongen vilket är superpositivt. Att åka till Europeiska Spelen med det i bagaget, med ett så här starkt lag känns väldigt inspirerande, säger Therese.

Sverige har redan två kvotplatser säkrade till Paris OS 2024. Att ta ännu en kvotplats här kommer förstås bli stentufft.
– Det kommer nästan krävas en seger eller åtminstone en medalj med rätt personer framför en på pallen, konstaterar Therese och fortsätter; "Men vi har ju bevisat flera gånger tidigare att ingenting är omöjligt. Jag tycker Rickards (Levin Andersson) kvotplats som han tog på EM i fjol verkligen är ett bevis på att vi har enormt kompetenta skyttar som, med lite flyt, en bra dag, tar en kvotplats. Får de bara fokusera på att göra sitt jobb, det dom kan, utföra det som sitter i ryggmärgen, då tar dom en kvotplats."

Rickard Levin Andersson kom tvåa på EM förra året och säkrade därmed Sveriges andra kvotplats (inom skyttesport) till Paris 2024.

Therese betonar att flera av de svenska skyttarna som deltar här är i sitt livs form just nu.
– Marcus Madsen (Gevär 10 m, 50 m) han gör sin bästa säsong hittills och verkligen levererat på alla tävlingar han varit med i. Henrik Jansson (Skeet) har skjutit riktigt bra under säsongen och gjort resultat som är bättre än på många år. Henrik är en skytt att räkna med. Likaså Marcus Svensson (skeet), som förvisso bara skjutit en större tävling i år, där han kom till final och blev fyra. Men han är en skytt man definitivt aldrig ska räkna bort. Han har lång erfarenhet och är enormt rutinerad i sådana här sammanhang.

– Sen har vi skyttar som är på uppgång i det långsiktiga perspektivet; Victoria Larsson (skeet) har varit framme i en VC-final i år och Rickard Levin Andersson (trap) var i final i GP-tävlingen, som avgjordes på blivande OS-banan i Châteauroux, tidigare i våras. De har båda en förmåga att plocka fram sitt bästa skytte när det gäller som mest. "Vickan" har ju överraskat tidigare och vunnit brons på både EM och VM.
Vendela Sörensson (pistol 10 m) är nu tillbaka efter sin mammaledighet och vad jag fått höra så är hon tillbaka i full träning och satsar för fullt. Hon är ju en skytt som vi vet har förmågan att leverera riktigt höga resultat, vilket hon inte minst visade på VM i fjol. Har hon en bra dag så har hon absolut kapaciteten att ta en kvotplats. Samma gäller Stina (Lawner), Isabelle (Johansson) och Morgan (Johansson Cropper). Vi tror ju stenhårt på alla dem, det är därför de är uttagna.