Henrik Jansson i sin första världscup-final sedan 2013

Henrik Jansson i världscupsemi i Kairo

Lerduveskytten Henrik Jansson var den ende svenska deltagaren i Olympisk skeet på världscupen i Kairo. Inför sista dagen låg han på 23:e plats med 96 träffar, dock bara en duva ifrån att vara med på allvar i kampen om en topp 8-placering.
Den här gången var marginalerna på Henriks sida; han avslutade grundomgången med felfritt skytte, träffade 25 av 25 duvor i sista serien samtidigt som tillräckligt många skyttar som låg före honom bommade en duva eller två så Henrik kunde klättra hela vägen upp till en sjätte plats med 121 träffar totalt.

Henrik som var snubblande nära att ta en semifinalplats i förra världscupen som han sköt i Doha i början av mars. Då sköt han 122 i grundomgången men åkte ut som siste man i särskjutningen men här i Kairo fick han äntligen marginalerna på sin sida och nådde sin första världscup-final/semi sedan 2013, då han vann silver i Nicosia - vilket fortfarande är hans enda VC-medalj.

Kanske gick luften ur Henrik lite efter den starka slutspurten i grundomgången, för i semifinalen där han ställdes mot Emmanuel Petite, Jesper Hansen och Elia Sdruccioli fick han inte alls skyttet att stämma. Han inledde med att bomma tre av sina sex första duvor och uppförsbacken därefter blev för tung att hämta i kapp när hans konkurrenter svarade upp med nästintill perfekt skytte. Henrik bommade ytterligare två duvor innan det var ett faktum att han var utslagen.
- Jag fick inte riktigt grepp om duvorna, mänsklig faktor. Sköt för dåligt helt enkelt, konstaterar Henrik Jansson efteråt.

Men han medger att totalt sett var dagens resultat ett rejält kliv framåt, i och med att han äntligen kunde nå en semifinal på en världscup.
- Varit nära många gånger, särskjutningar till semi men då åkt ut. Absolut nöjd med insatsen då det varit lite kämpig tävling. Men kommer man in i en semi så vill man ju såklart lyckas bra. Men absolut nöjd totalt sett, summerar Henrik.

Italienaren Gabriele Rossetti vann sedan finalen före landsmannen Sdruccioli medan dansken Jesper Hansen la beslag på bronspengen.

______________________________________________________________________________________________

* Inför säsongen 2022 ändrade det Internationella skyttesportförbundet (ISSF) upplägget för finalskyttet i de olympiska lerduvegrenarna. Tidigare gick de sex främsta skyttarna från grundomgången till final men sedan 2022 går de åtta bästa vidare till en finalomgång som är uppdelad i två semifinaler direkt följt av en final. De två bästa från varje semifinalheat kvalificerar sig till finalen.