Ännu viktigare att registrera varumärke

Utdrag ur sammanfattning av kommittédirektiv från Justitiedepartementet:
Genom att använda sig av varumärken kan företag särskilja och framhäva sina varor och tjänster och därigenom få och behålla kunder. På dagens konkurrensutsatta marknad har varumärkena kommit att bli allt viktigare. Varumärken har fått en allt mer avgörande roll för ett företags möjlighet att nå framgång och många varumärken har betydande ekonomiska värden. Även för konsumenter fyller varumärken en central funktion genom att underlätta identifieringen av varor och tjänster.
Mot denna bakgrund pågår slutförhandlingar inom EU om nya regler som syftar till att reformera och modernisera varumärkesregleringen. En särskild utredare ska ta ställning till vilka författningsändringar som behövs för att anpassa svensk rätt till de nya regler som sannolikt kommer att antas inom kort. I uppdraget ingår också att analysera vissa närliggande frågor, framför allt om ändringarna i varumärkeslagen föranleder ändringar i firmalagen eller inte men också några frågor om skyddet för geografiska ursprungsbeteckningar och om konstnärsnamn.

Bevaka sitt varumärke

Vi har granskat kommittédirektivet och tycker oss se en risk för att mindre stränga (åtminstone i Sverige) krav i viss mån urholkar skyddet för ett varumärke/firmanamn. Det innebär i så fall att det ankommer mer på företagaren att själv bevaka att ingen konkurrent begår varumärkes-/firmaintrång. Det för också med sig att varumärken och bolagsnamn som registreras före lagändringen kommer att ha ett starkare skydd än efter lagändringen. Fortfarande kommer det att vara så att det starkaste skydd man i Sverige kan ha för ett näringskännetecken är att ha det registrerat både som företagsnamn och som varumärke.

Sedan 30 år hjälper vi till med såväl varumärkesansökningar som bevakning av varumärken och hjälper dig gärna med frågor kring varumärken och företagsnamn.

Varumärken >>

Mötesbranschen: Värdet av varumärkesfokus >>

Kontakta oss

Vi finns centralt i Falun, Stockholm, Göteborg och Malmö. Välkomna att kontakta oss för mer information om våra bolagstjänster, eller besök gärna något av våra kontor.

Falun (HK): 023 79 23 00
Stockholm: 08 23 41 15