Aktieägartillskott alternativ till ökning av aktiekapitalet

Det är relativt vanligt att ett aktiebolag under sin verksamma tid får behov av mer kapital. Det kan t ex handla om nystartad verksamhet som expanderar snabbt eller att en oförutsedd engångskostnad medfört likviditetsproblem. Exempel på lösningar kan vara banklån eller ökning av aktiekapitalet. En annan lösning kan vara att ägaren till bolaget lämnar in medel i form av ett villkorat eller ovillkorat aktieägartillskott, vilket kan lämnas snabbt och enkelt.

Grunden för ett aktieägartillskott är att bolagets tillgångar ökar men inte skulderna. Ett ovillkorat aktieägartillskott innebär att aktieägaren inte har något krav på att återfå pengarna, vilket medför att anskaffningsvärdet för aktierna ökar med samma belopp som tillskottet är på. Ett villkorat aktieägartillskott medför rätt att ur framtida vinst för bolaget få återbetalning av tillskottet, utan personlig skatt. En sidoeffekt vid återbetalning är att ägaren kan välja att avstå från lön under en tid, vilket medför att bolagets ekonomi ytterligare förbättras.

Vad kan Svenska Standardbolag AB hjälpa till med?

Många vet att vi kan hjälpa till med allt som kräver registrering hos Bolagsverket och Patent- och registreringsverkets Varumärkesavdelning. Dock hjälper vi ofta även till med Internettjänster, t ex domännamn, aktieägaravtal och med lösningar i många kapitalfrågor som rör bolaget och dess ägare. När det gäller aktieägartillskott hjälper vi till så att tillskottshandlingarna blir på alla sätt korrekt utformade.

Svenska Standardbolag AB har under 60 år medverkat i många olika slags bolagsfrågor och har den mångsidiga kompetens som krävs för att du ska kunna känna dig trygg i att dina frågor eller dina ärenden hanteras juridiskt och ekonomiskt korrekt, snabbt och smidigt.

Vill du veta mer?

Om du har någon fråga, stor som liten, är du välkommen att kontakta oss per telefon eller e-post eller varför inte genom besök på något av våra kontor.

Falun (HK): 023 – 79 23 00
Stockholm: 08 – 23 41 15
Göteborg: 031 – 17 12 25
Malmö: 040 – 720 20
E-post: info@standardbolag.se.

Svenska Standardbolag AB är sedan 1954 i det svenska näringslivets tjänst med så gott som allt som kräver registrering hos Bolagsverket. Mest kända är vi för att tillhandahålla s k lagerbolag och lagerföreningar. Bland våra andra tjänster kan nämnas fusioner, ökning och minskning av aktiekapital, ändring av företagsnamn, varumärken och registrering av domännamn.