Att sälja ett aktiebolag och dess rörelse

Någon gång, i en nära eller avlägsen framtid, har du som är företagare eller aktieägare att ta ställning till om verksamheten ska fortsätta och i så fall på vilket sätt.

Kanske är det fråga om en lönsam rörelse som många visat intresse för och du ser att det i förhållande till din livssituation kan vara lämpligt att låta någon annan ta över samtidigt som du övergår till att använda din tid till annat. I ett sådant fall kan det vara bra att innan överlåtelsen under längre tid planera för försäljningen så att de som är intresserade tydligt kan se vad det är de får vid ett köp. I en sådan planering kan ingå att göra noggranna förteckningar över de leverantörer, kunder och avtal i övrigt som bolaget har liksom ålder och skick på eventuella fastigheter, maskiner och bilar och hur de har underhållits, eventuella förbättringar och vilken service de har fått. Den tilltänkta köparen blir då nöjd med att ”svart på vitt” ha fått ett tydligt underlag och att det är ordning och reda med företaget och blir förmodligen ytterligare positiv till att ge ett bud.

Oftast är det rörelsen och företagsnamnet (som kan innehålla stort goodwill-värde) köparen är intresserad av, men inte att överta ”kostymen”, d v s aktiebolaget som sådant. Anledningen är att det förekommit att det för aktiebolag efter försäljning framkommit skulder, t ex för skatt, eller skadeståndskrav, som vid försäljningen varit okända. Eftersom sådant följer bolaget oavsett ny ägare, vill en köpare vanligen inte ta på sig sådan risk.

Lösningen blir en s k inkråmsöverlåtelse, d v s att köparen övertar aktiebolagets alla tillgångar och skulder och lägger in rörelsen i ett nytt aktiebolag, som samtidigt övertar det gamla bolagets namn. Säljaren gör sig sedan av med sitt aktiebolag genom antingen likvidation eller snabbavveckling (”Slutstenen”).

Vi arbetar dagligen med likvidation och/eller snabbavveckling. Processen för likvidation tar normalt 7 – 8 månader och ägaren kan ta ut sina pengar först i slutskedet av likvidationen. Vid snabbavveckling får säljaren omedelbart betalt och överlåter avvecklingen av bolaget till oss.

Frågor?

Kontakta något av våra kontor nedan:

FALUN  STOCKHOLM

023-79 23 00   08-23 41 15

GÖTEBORG  MALMÖ

031-17 12 25  040-720 20

William Björklund
Svenska Standardbolag AB
E-post: william.björklund@standardbolag.se

Svenska Standardbolag AB är sedan 1954 i det svenska näringslivets tjänst med så gott som allt som kräver registrering hos Bolagsverket. Mest kända är vi för att tillhandahålla s k lagerbolag och lagerföreningar. Bland våra andra tjänster kan nämnas fusioner, ökning och minskning av aktiekapital, ändring av företagsnamn, varumärken och registrering av domännamn.