Att sälja sitt AB

En rörelse med en genomtänkt och bra affärsidé lever vanligen vidare och utvecklas även om grundaren av någon anledning överlåter verksamheten till någon annan.

Ur säljarens synvinkel

Om köparen är en utomstående person är det vanliga att det är inkråmet (rörelsen) som säljs. Bolaget där rörelsen fanns avvecklas därefter och där finns en trygghet i att veta att man för egen del har avslutat såväl rörelsen som bolaget och bolaget kan därmed inte missbrukas.

Ur köparens synvinkel

Vår erfarenhet är att utomstående köpare som regel väljer att lägga in rörelsen i ett nytt bolag. Genom det undviker köparen därmed risken att drabbas av konflikter p g a avtal etc som ingåtts med den förra ägarens bolag. Samtidigt är det ibland intressant att få överta bolagsnamnet som kan ha stort värde genom att vara inarbetat hos kundkretsen.

Snabbavvecklingen Slutstenen

Om verksamheten inte ska överlåtas utan avslutas, av exempelvis åldersskäl, är det oftast naturligt att man vill ha en snabb avveckling. Processen att likvidera ett aktiebolag pågår 7 – 8 månader (ibland mer) vilket kan vara ansträngande när man i praktiken har slutat att vara verksam. Vår verksamhet startade 1954 och likvidationer har ingått i vår dagliga verksamhet alltsedan dess. För att företagare snabbare skulle kunna bli av med sitt bolag kom vi 1992 med en ny tjänst som vi benämnde snabbavveckling och som direkt fick ett positivt gensvar från företagare. Vår tjänst har vi nu skyddat med varumärket Slutstenen.

Snabbavveckling innebär att vi köper det vilande bolaget och avvecklar det i egen regi. Företagaren blir omgående av med bolaget och får ut sina pengar på bara några dagar. Vi har genomfört mer än 20 000 snabbavvecklingar.

Kontakta oss!

I samband med avveckling eller förändringar kan det vara aktuellt med olika åtgärder. Hör gärna av dig till oss så kan vi se vad vi kan hjälpa till med!