Bolagsordningsändring utan namnändring

Bolagsordning kan sägas motsvara stadgarna i en förening och anger ramarna för bolagets verksamhet. Bestämmelserna i bolagsordningen har ofta standardkaraktär men det är också vanligt med specialbestämmelser i bolagsordningen såsom aktier med olika rösträtt (oftast kallade A- och B-aktier) eller aktier med ekonomiska skillnader (oftast kallade stam- och preferensaktier).

Det är vanligt att ha med bestämmelser för att begränsa risken att få oönskade kompanjoner, främst genom förköpsklausul och hembudsklausul. Förköpsklausul innebär att man i första hand erbjuder övriga ägare att köpa aktier innan man säljer till någon annan. Hembudsklausulen fångar upp det som inte täcks av förköpsklausulen, t ex arv.

Har man ett räkenskapsår som inte passar, till exempel pga att bokslutsdatumet kanske ligger fel ur säsongssynpunkt eller inte är bra på något annat sätt, så kan vi hjälpa till med att ändra till ett räkenskapsår som passar bättre. Läs mer >>

Ibland har man speciella önskemål som inte går att få med i bolagsordningen. I sådana fall kan vi hjälpa till med avtal som reglerar det som önskas, t ex ett aktieägaravtal. Läs mer >>

Kontakta oss

Vi hanterar ständigt olika sorters ändring i bolagsordningen, ingen ändring är oss främmande. Kontakta oss för att få offert.

Falun (HK): 023 79 23 00
Stockholm: 08 23 41 15