Bra affärsidé men svårt att attrahera kapital? Preferensaktie kan vara lösningen!

Kännetecknande för en entreprenör är personens förmåga att komma på nya affärsidéer och att ha en stark vilja att göra något av dessa idéer. Det kan röra sig om en ny eller förbättrad vara eller tjänst.

Att förverkliga en idé är vanligen kapitalkrävande och entreprenören måste kanske ordna kapitalet genom lån eller genom att få andra intresserade av att satsa sina pengar på idén. Även om entreprenören klart ser potentialen i en affärsidé är det långtifrån säkert att långivare eller investerare finner den lika intressant. Att då föreslå en lösning med preferensaktier kan vara avgörande. Ordet preferens betyder företräde eller förmånsrätt.

Man benämner nuvarande ägarens aktier för stamaktier och de nya aktierna för preferensaktier, vilket innebär att innehavaren av preferensaktierna får företrädesrätt till viss utdelning och kan vid likvidation återfå vad man betalt för aktien innan stamaktierna får någon utdelning eller återbetalning.

Lagerbolag AB Grundstenen med preferensaktier

När du vill ha stam- och preferensaktier i ditt bolag och för ändamålet beställer ett lagerbolag AB Grundstenen från oss utformar vi bestämmelsen om stam- och preferensaktier (eller andra bestämmelser) enligt dina önskemål. Det går självklart även att genomföra om du bildar ett nytt aktiebolag via oss eller om du vill göra en ändring i ett redan befintligt bolag.

Mer information:
Aktiebolaget Grundstenen
Bilda Aktiebolag (med pengar)
Bilda Aktiebolag (med apport)
Köpa Aktiebolag

Gruppen för Bolagsjuridik
Svenska Standardbolag AB

• grundstenen
  • preferensaktier
  • bilda aktiebolag
  • köpa aktiebolag
  • preferensaktie

Svenska Standardbolag är marknadsledande inom bolagstjänster i Sverige sedan 1954 och har bistått svenskt näringsliv med bolagstjänster vid mer än 300 000 tillfällen. Vårt lagerbolag AB Grundstenen är vår till antalet största tjänst. Mer än 130.000 har startat företag med ett AB Grundstenen.