Fördelar och nackdelar med att starta handelsbolag respektive kommanditbolag (som är en form av handelsbolag)

Ett handelsbolag behöver inte registrera något kapital och är även i övrigt lättare att få till stånd än ett aktiebolag. Om man bara är två personer med likvärdiga kunskaper och som ska vara lika aktiva i verksamheten är det lätt att organisera handelsbolaget så att ägarnas roller och inflytande blir jämställda. Är man två bolagsmän varav den ene är drivande och den andre mer eller mindre passiv bör man som regel välja att starta ett kommanditbolag, där den passiva riskerar endast sin insats (vanligen 100 kr) medan den aktive tar all risk i övrigt. Handelsbolag/kommanditbolag kan vara en bra början tills att verksamheten tagit fart, då man vanligen ombildar sitt handelsbolag/kommanditbolag till ett aktiebolag.

I ett handelsbolag ansvarar bolagsmännen för verksamheten solidariskt en för alla, alla för en, med allt vad man äger och har. Risken minskar om man har att firmateckningen är av bolagsmännen gemensamt.

I ett kommanditbolag kan man begränsa risken genom att någon (komplementären) tar på sig i princip allt ansvar medan den/de andra bara riskerar sin insats. Strikt juridisk är det också på det sättet i ett handelsbolag/kommanditbolag att man inte får utträda ur bolaget utan godkännande av den andra bolagsmannen.

Om du väljer att starta handelsbolag med ett av våra lagerbolag ingår alltid ett bolags-/kompanjonsavtal vilket upprättat efter dina önskemål.

Vad är ett handelsbolag? »
Vad är ett kommanditbolag? »