Fusion eller Fission?

Fusion

Fusion innebär att två eller fler bolag slås samman så att verksamheterna i fortsättningen drivs i endast ett av bolagen. Det kan handla om att dotterbolag går upp i moderbolaget eller att moderbolaget går upp i dotterbolaget ,s k omvänd fusion. Det kan också vara att systerföretag, eller företag helt utan tidigare sammankoppling, fusioneras. En fusion kan exempelvis göras för att underlätta administrationen eller vara ett sätt att avveckla en verksamhet som inte längre är aktuell.

Fission

Delning (fission) är raka motsatsen och kan exempelvis göras för att minska risken i verksamheten eller när två ägare vill gå skilda vägar utan skattekonsekvenser, vilket är möjligt sedan i januari 2016.

Fusion >>
Fission/delning >>

Kontakta oss

Såväl fusion som fission kan medföra en del konsekvenser som måste beaktas, till exempel om man vill skydda namnet på det företag som upphör eller om fastighet genom fusionen får ny ägare. Vi på Svenska Standardbolag har koll på sådana aspekter och du kan vara trygg i att vi beaktar dem i samråd med dig.

Välkommen att kontakta oss för mer information om våra bolagstjänster, eller besök gärna något av våra kontor >>

Falun (HK) 023 – 79 23 00
Stockholm 08 – 23 41 15