Kommanditbolag vs Handelsbolag

Kommanditbolag ofta bättre än handelsbolag därför att kommanditbolaget medför begränsat ansvar till skillnad mot handelsbolaget som innebär obegränsat ansvar.

När man är två personer som ska starta en verksamhet men kanske inte vill ha aktiebolag till en början kan ett handelsbolag vara lämpligt. I synnerhet om man ska vara lika aktiv i företaget och har likvärdiga kunskaper. Om det istället är så att den ene är drivande och den andre är passiv är det som regel bättre med ett kommanditbolag. I ett kommanditbolag riskerar den passive endast sin insats (t ex 1 000 kr) medan den aktive tar all övrig risk. I och för sig kan risken för en bolagsman i ett handelsbolag till en del begränsas om firmateckningen är av bolagsmännen gemensamt. I ett kommanditbolag (som är en särskild form av handelsbolag) har vanligen endast den obegränsat ansvarige/komplementären firmateckningsrätt.

I ett handelsbolag/kommanditbolag där en bolagsman inte längre vill vara med ska hans utträde ur bolaget godkännas av den andra bolagsmannen.

Väljer man att starta handelsbolag/kommanditbolag med ett lagerbolag från oss ingår alltid ett bolagsavtal upprättat enligt de önskemål man har.
Läs mer om handelsbolag >>
Läs mer om kommanditbolag >>
Beställ handelsbolag/kommanditbolag >>

Lagerbolag och lagerföreningar

Vi har alltid färdiga bolag och föreningar på lager som juridiskt kan fungera direkt och som har ett organisationsnummer. Det gäller aktiebolag, handelsbolag, kommanditbolag, ekonomiska föreningar och bostadsrättsföreningar.

Våra lagerbolag >>

Nybildning

Vill man starta genom nybildning av bolag, förening, stiftelse, hjälper vi lika gärna till.

Nybildning >>

Övriga tjänster

Förutom ovanstående hjälper vi till med mycket annat, t ex varumärken, aktieägaravtal, internettjänster m m. Läs mer här:
Aktieägaravtal >>
Information om våra tjänster >>