Vem ska bolaget utse som VD?

VD är en förkortning av Verkställande Direktör. I privata bolag är det frivilligt med VD men i publika bolag måste VD utses. VD utses normalt av, och är, underordnad styrelsen. VD bör vara en person som upplevs som förtroendeingivande och kraftfull och följer styrelsens intentioner men samtidigt är självständig nog att med företagets bästa för ögonen ha egna synpunkter och åsikter och kunna argumentera för dessa inför styrelsen. Om de här egenskaperna saknas riskerar VD att få betydelsen Vilande/Velande Direktör.

VD:s uppgift är att sköta den löpande förvaltningen. Hit räknas inte händelser som är ovanliga eller har stor betydelse.

I små bolag är det mindre vanligt att utse VD. Generellt kan man säga att det är bra att utse VD när verksamheten fått stor omfattning. I större bolag är det vanligt att som VD utse någon som inte sitter med i styrelsen (extern VD). Det vanliga är att VD ändå sitter med och har yttranderätt vid styrelsens sammanträden.

Kontakta oss

Vi har kontor i Stockholm, Göteborg, Malmö och Falun. Kontakta oss gärna om du har funderingar kring bolagsbildning! Antingen per telefon, mail eller kanske genom ett besök.

Falun (HK): 023 79 23 00
Stockholm: 08 23 41 15