Vi hjälper dig att föra bolagets aktiebok!

Varje aktiebolag är skyldigt att ha en uppdaterad aktiebok att visa upp för den som vill titta i den. Enligt aktiebolagens kapitel 5 och §1, ska aktieboken ”ligga till grund för utövandet av aktieägares rättigheter mot bolaget och ge bolaget, aktieägare och andra underlag för att bedöma ägarförhållandena i bolaget”. Enligt 7 § är styrelsen ansvarig för att aktieboken förs, bevaras och hålls tillgänglig. Styrelsens skyldigheter är i viss utsträckning straffsanktionerade, se aktiebolagslagens 30 kapitel §1, första stycket.

Att aktieboken sköts anses som en del av bolagets förvaltning. Att den hålls ajour och tillgänglig omfattas därför av den granskning som ett bolags revisor ska göra. Om revisorn ser någon brist kan det leda till anmärkning i revisionsberättelsen.

Har vi nyligen hjälpt till vid din bolagsstart har vi aktieboken sparad i våra system. Om bolaget har ett flertal aktieägare och ändringar i ägarkretsen är förekommande kan man säkra att aktieboken alltid är uppdaterad genom att använda sig av vår aktiebokstjänst. Läs mer >>

Falun (HK): 023 79 23 00
Stockholm: 08 23 41 15