Avtalet klart mellan STCC och SBF

Avtalet klart mellan STCC och SBF

Mästerskapsarrangören STCC har skrivit nytt avtal med Svenska Bilsportförbundet, SBF. För några veckor sedan enades de båda parterna och avtalets undertecknande innebär att STCC ska driva det svenska mästerskapet i banracing under de kommande fyra åren.

–  Vi har hittat en ny grund att stå på tillsammans med SBF inför framtiden och nu kommer vi gemensamt att arbeta för att stärka förtroendet för Racingsporten i Sverige, säger Bob Huzell. Svensk motorsport har genomgått en lång och turbulent period men nu kan vi konstatera att det också har kommit något väldigt gott ur detta.

STCC och SBF har sedan 1996 haft ett långvarigt och framgångsrikt samarbete som har inneburit att STCC som banracingmästerskap har utvecklats till ett av Europas främsta på nationell nivå. För SBF, som är en del av den svenska idrottsrörelsen, gynnas bredden också av en stark elit.
 –  Vi har förankrat det här avtalet med våra förare, klubbar, team och banägare och vi ser fram emot att fortsätta samarbete med STCC, säger Thomas Jansson, förbundsdirektör för SBF. För oss är det viktigt att ha en bra samarbetspartner i STCC som hjälper till med utvecklingen av vårt Svenska Mästerskap och elitracing – det skapar i sin tur möjligheter för oss att arbeta för en stark bredd i svensk motorsport.

Samarbetet med SBF omfattar även en gemensam satsning på ett Rallycross-mästerskap som STCC har utannonserat med start 2014. Huvuddragen i det avtalet kommer att presenteras inom kort.
 –  Det känns väldigt bra att vi har fått till ett brett samarbetet med SBF, säger Huzell. För deltagarna på högsta nivå inom banracing och rallycross kommer detta att skapa synergieffekter som på sikt kommer att stärka möjligheterna att bedriva motorsport på elitnivå.

Årets STCC-säsong startar den 3-4 maj

För ytterligare information:

Thomas Jansson, SBF, 08-6263313

Bob Huzell, STCC AB

_______________________________________________________________________________
Varje år arrangeras i Sverige bilsporttävlingar som ingår i VM (Rally Sweden) eller EM (Dragracing i Tierp och Rallycross i Höljes).