Framtiden för svenskt rally och Rally-SM 2022

Framtiden för svenskt rally och Rally-SM 2022

Under den gångna helgens bilsportkonferens togs flera beslut och framåtriktade initiativ för Svensk Bilsport. En fråga för beslut var svenskt rally och Rally-SM 2022.

Ett förslag på styrelsens bord i samband med styrelsemötet vid bilsportkonferensen var att förändra klasserna inför året. Efter diskussion med berörda parter beslutade styrelsen att Rally-SM genomförs 2022 med samma upplägg som 2021, dock med ett styck färre SM-tecken plus RM-tecken i Standard Grus och Asfalt. Samtidigt beslutade styrelsen om en tydlig och väl specificerad utvärdering av Rally-SM under och efter kommande säsong.

- Årets Rally-SM genomfördes i den pandemi vi tyvärr fortsatt delvis befinner oss i. Och det var glädjande att vi kunde genomföra SM överhuvudtaget. Stort tack till alla som arbetat hårt med att genomföra tävlingar och SM-serier - och självklart till alla tävlande som deltagit och kämpat för bra resultat. Förhoppningsvis kan 2022 års säsong genomföras under mer normala former, utan olika restriktioner för tävlingar, åskådare och tävlande och då utvärderas på ett bättre sätt. Tillsammans med Rallyutskottet kommer vi ta fram en mall för utvärdering och genomföra utvärderingen. Det faktiska arbetet att utföra det är sen rallyutskottets uppdrag under 2022, säger Roger Engström, Svenska Bilsportförbundets ordförande.

Samtidigt har styrelsen lyft frågan kring hela rallysporten i Sverige och den framtida utvecklingen och tittar nu på att göra en genomlysning över hela rallysporten i Sverige.

- Självklart är SM är det finaste vi har nationellt, men vi har så många fina serier, cuper och tävlingar som körs i stort sett varje helg. Vi behöver helt enkelt få en mer samlad bild av hela rallysporten för att höja statusen på Rally SM och få alla andra tävlingar och serier att hitta sin plats, säger Roger Engström.

Rallysporten i Sverige har en mycket stark tradition och historia med mängder av utövare på olika nivåer. Från yttersta världselit i WRC till mycket engagerade utövare i lokala tävlingar.

- Det är en enorm styrka för sporten i Sverige som vi ska försöka bygga vidare på. Men som alla idrotter har även Rally stora spännande utmaningar. I vårt fall handlar det om snabb teknikutveckling, digitalisering och stora omställningar i vårt samhälle, inte minst energi och hållbarhetsfrågor påverkar oss dagligen och direkt. För att vi, och vår sport, ska vara relevanta för alla framåt behöver vi på ett klokt och professionellt sätt driva och följa utvecklingen och förändra oss. Allt detta med den stora kunskap, passion och hjärta för bilsporten vi alla delar, avslutar Roger Engström.

Svenska Bilsportförbundet har som ändamål att främja och administrera landets bilsport, både som bredd- och elitverksamhet. Totalt har drygt 16 000 förare giltig tävlingslicens och runt 30 000 personer är licensierade funktionärer.
Drygt 100 000 personer är medlemmar i någon av de fler än 400 klubbar som är anslutna till Bilsportförbundet. 2011 firade förbundet 75-års jubileum, och sedan 1962 är Svenska Bilsportförbundet medlem i Riksidrottsförbundet.
Varje år arrangeras i Sverige bilsporttävlingar som ingår i VM (Rally Sweden, Rallycross i Höljes och Karting i Kristianstad) eller EM (Dragracing i Tierp).