Nyhetsbrev december

Nyhetsbrev december

Sju tjejer uttagna till Young Female Drivers
Svenska Bilsportförbundet har tillsammans med Ramona Karlsson utsett de sju kvinnliga förare mellan 15-20 år som under nästa år kommer att vara med i det nya projektet Young Female Drivers. Projektet kommer att ledas av Ramona, och fyra träffar kommer att arrangeras under 2013. Syftet med projektet är att ge tjejerna inspiration, och tips och råd längs vägen i deras motorsportsatsningar.
De sju uttagna kvinnliga förarna är:
Jonna Eson Brådhe, Mälaröarnas MK, Lina Björklund, Hedesunda MK, Frida Axelsson, Skillingaryds MK, Jessica Persson, Hede MK, Evelina Olofsson, Hofors MS, My Adolfsson, SMK Nyköping, Maja Kärnkvist, ÖMFF.

Co-driverutbildning
Den 15 december arrangerades en vidareutbildning för co-drivers i Herrljunga. Lägret var ett samarbete mellan Emil Axelsson, Svenska Bilsportförbundet, Idrottslyftet och Kullings MS. Av dem 14 deltagarna var majoriteten ungdomar som fick utveckla sina kunskaper inom noter och övriga ämnen som rör co-driverns arbete under tävling.
”Vi från Kullings MS är väldigt glada att vi fick möjligheten att vara delaktiga i genomförandet av denna ungdomssatsning, säger ordförande Conny Hansson.”
Under 2013 kommer ungdomssatsningar på co-drivers att fortsätta inom ramen för Idrottslyftet. Mer information kommer i början av 2013.

Statistik trafikförsäkring för rallybilar
Förbundet håller på att sammanställa statistik kring rallytävlingar och önskar att klubbar/distrikt som känner till fall där trafikförsäkringen använts i samband med skador under rallytävlingar 2011 och 2012 mailar information till crister.nystrand@sbf.se på förbundets kansli.

Sista anmälan 7 januari till Medaljutdelningen
Lördagen den 26 januari 2013 är det dags för medaljutdelning för tävlingsåret 2012. Utmärkelserna för SM, RM och NEZ delas ut under dagen på Stockholm Lifestyle Motorshow på Älvsjömässan. På kvällen är det middag på Quality Hotel Globe där  prisutdelningen för internationella framgångar och övriga utmärkelser sker.
Tänk på att alla pristagare och övriga som vill delta ska anmäla sig enligt nedan. Sista anmälningsdag är söndagen den 6 januari 2013. Mer information och anmälan hittar här

Bilsportförbundets ordförande Kåge Schildts uttalande gällande gårdagens beslut från Marknadsdomstolen
Marknadsdomstolens beslut innebär att ideella föreningar jämställs med företag och medlemmarna med deras kunder. För Svenska Bilsportförbundet (SBF) innebär det konkret att Marknadsdomstolen har upphävt Konkurrensverkets åläggande från förra året och kommit med tydligare direktiv.
Det har aldrig funnits ett förbud mot att arrangera tävlingar utanför Bilsportförbundets regi, och inte heller ett totalförbud mot att delta som aktiv eller funktionär i andra tävlingar än SBF:s. Men vi har förstått att omvärlden har uppfattat det så. Däremot innebär Marknadsdomstolens beslut att Bilsportförbundet även i framtiden får ha ett ansökningsförfarande för tävlande och funktionärer som vill delta i tävlingar utanför förbundets ramar.
Vi välkomnar också att Marknadsdomstolen uppmärksammar säkerhetsfrågan. Det man ska vara medveten om är att SBF ställer högre krav på säkerheten än vad den svenska lagen gör och det tänker vi fortsätta att göra för våra medlemmars bästa.
Vi kommer nu att titta närmare på beslutet och förankra det bland medlemmarna.
Ytterligare information finns på Riksidrottsförbundet hemsida

Idrottslyftet 2013
Välkommen till en möjlighet att utveckla klubben och skapa projekt för barn- och ungdomsverksamhet.
Idrottslyftet är en satsning från regeringen på idrottens barn- och ungdomsverksamhet. Idrottslyftet ska stärka och utveckla världens bästa barn- och ungdomsidrott så att fler flickor och pojkar väljer att idrotta i föreningar där verksamheten bedrivs utifrån Idrotten vill.
Fokus under 2013 kommer att ligga på behållarprojekt. Det innebär att satsningar som syftar till att förare och funktionärer väljer att stanna kvar inom bilsporten kommer att prioriteras. Ni kan ansöka om medel mellan 15 januari – 1 mars via er IdrottOnline-sida. Därefter är det inte möjligt att skicka in ansökningar. Efter 1 mars kommer besked ges om vilka projekt som blivit godkända eller inte.
Mer information kring Idrottslyftet hittar ni här

Intresserad av att driva Rallycross-SM?
Vill du vara med och driva Rallycross-SM 2014 och framåt? Förbundet söker nu intressenter som kan föra mästerskapet framåt tillsammans med Rallycrossutskottet.
Välkomna att skicka in en intresseanmälan till Bengt-Göran Grenander: Rallycrossutskottet, och/eller sportchef Maria Andersson senast den 31 januari 2013. Maila grenanders@telia.com och/eller maria.andersson@sbf.se. Läs mer här

Medielegitimation och västar
För att få Svenska Bilsportförbundets medielegitimation krävs antingen att man omfattas av ett giltigt filmavtal som filmare, eller kan påvisa uppdrag för tidning/ar som skribent eller fotograf. Alla i den senare kategorin har ombetts skicka in kopior på publicerat material och de som gjort det har då fått en faktura på 200 kronor i administrationsavgift som betalas till BG 108-5950.
Några har valt att inte förnya legitimationen. En del av dessa skickar tillbaka medievästen, andra behåller den. Västen i sig är således ingen garanti för giltig medielegitimation hos SBF.

Filmavtal 2013
Filmare som har haft avtal för 2012, måste skicka in de filmer de filmat under 2012 för att ansöka om filmavtal för 2013.

Bokslut 2012
Ekonomiavdelningen arbetar just nu med bokslutet för 2012 och det beräknas vara klart i början av januari 2013. Har ni reseräkningar och resebidrag som ännu inte kommit in så skicka in det senast den 4 januari till ekonomiavdelningen. Kommer det in senare så kommer det att belasta 2013 års budget. Budgetarbetet för 2013 kommer att avslutas under januari månad.

Material till verksamhetsberättelsen
Utskott/kommittéer/grupper samt distrikt ombeds skicka in material till verksamhetsberättelsen för 2012. För att spegla 2012 är det i första hand händelser/tävlingar/event som ska lyftas fram. Både i ord och bild!
Sista dag för att skicka in material till hanna.sandberg@sbf.se är söndagen 20 januari.

Nya medlemmar i Ungdomsgruppen
Vid ungdomsgruppens senaste möte hälsades två nya medlemmar välkomna till arbetet med ungdomsfrågor på förbundsnivå inom SBF. Erik Gelotte från Upplands BF som arbetar/tävlar för Rasbo Motorklubb är 21 år. Han är idag aktiv som förare i rally, sitter med i Rasbo MKs styrelse och kommer under 2013 vara adjungerad ledamot i Ungdomsgruppen. Tillsammans med honom som ny i UG är Ida Lidebjer Granberg, 23 år, från Mjölby som både tävlar och arbetar för Västra Östergötlands Motorklubb. Ida har sedan 2005 tävlat som kartläsare i rally och tävlar sedan 2010 även som förare. Under 2012 blev Ida ansvarig för ungdomsfrågor i Östergötlands BF, där hon också är adjungerad i styrelsen. UG ser fram emot ett spännande 2013 som kommer att innebära en fortsatt storsatsning på ungdomsdelaktighet inom förbundet.

Julgåva till Minnesfonderna
Så här i jultider kan det vara lämpligt med en gåva. Ett alternativ med klar anknytning till bilsport är att ge ett bidrag till någon av Ronnie Petersons Minnesfond, Robert Essebros Minnesfond eller Anecto Racing Minnesfond. Medel insätts på Svenska Bilsportförbundets Ronnie Petersons Minnesfond på bankgiro 5883-1835, Robert Essebros Minnesfond bankgiro 5883-3328 och Anecto Racing Minnesfond 5883-4565.

Vi gasar mot cancer
Fredrik Dehlin förlorade sin mormor i cancer, nu har han startat ett projekt för att samla in pengar till förmån till Barncancerfonden.
Den 13 juli nästa år kommer en uppvisningstävling köras i Millesbygden. Där har Fredrik samlat en del av Sverige Eliten i Rally och ska auktionera ut medåkningsplatser.
Åkturerna med favoritföraren kommer att auktioneras ut på Tradera.

Du har väl inte missat att Svenska Bilsportförbundet finns på facebook. Här kan du följa vad som händer inom förbundet. Så gilla vår facebook sida så får du de senaste nyheterna.

Välkomna till Rally Sweden 2013
Mikko Hirvonen, Jari-Matti Latvala, Mads Østberg.
Där har ni tre heta segerkandidater när Rally Sweden avgörs 7-10 februari.
En fjärde är självklart regerande världsmästaren Sébastien Loeb, som valt det svenska VM-rallyt som en av fyra tävlingar under sin sista säsong i mästerskapet.
Läs mer om rallyt och köp rallypass/program på www.rallysweden.se.

Bilsport Rally & Racing
Du har väl inte missat att du som är SBF-licensierad har 20 % rabatt på tidningen Bilsport Rally&Racing! Håll dig uppdaterad med fartfylld fakta från motorsportens värld. Explosiv läsning om rally, racing, rallycross, folkrace, karting och crosskart samt förarporträtt och månadens tävling. Här hittar du även resultat och intressant teknik.
Priser för dig som har SBF-licens: Helår 12 nr för 452:- (ord.565:-)
För att beställa en prenumeration klicka här. Du kan även beställa via kundservice på telefon 0455-30 29 30 eller mail kundservice@fabas.se. Glöm ej att ange ditt SBF-licensnummer för att ta del av rabatten.

Moderna Försäkringar önskar dig en brandfri jul
En brand i din bostad kan uppstå genom kortslutning eller andra elfenomen, men de vanligaste brandorsakerna är sådana som du själv kan påverka.
• Släck inte den elektriska adventsstaken eller julgransbelysningen genom att skruva ur ett ljus. Dra istället ur kontakten.
• Släcka alla levande ljus, innan du lämnar bostaden.
Tips; använda självsläckande ljus eller värmeljus för att öka din säkerhet.
• Aldrig lämna tidningar eller papper på eller precis bredvid spisen. Det är många bränder som uppkommer på detta sätt.
• Skaffa en brandvarnare. En liten investering som räddar liv.
Vill du veta mer vad du kan göra för din säkerhet i jul eller teckan en försäkring, gå in här

God Jul & Gott Nytt År
Svenska Bilsportförbundets styrelse och kansli önskar alla medlemmar, klubbar, distrikt, samarbetspartners och övriga en riktig God Jul & Ett Gott Nytt År.
Kansliet håller öppet som vanligt i mellandagarna.

_______________________________________________________________________________
Varje år arrangeras i Sverige bilsporttävlingar som ingår i VM (Rally Sweden) eller EM (Dragracing i Tierp och Rallycross i Höljes).