Curling: Toppcurling väntar i Danderyd med Team Hasselborg, Sverige som titelförsvarare

Stora delar av världseliten på damsidan kommer till Danderyds Curlinghall 29 september - 1 oktober 2017 för att tävla om 331.000 kronor och viktiga poäng på världsrankingen. För OS-laget Hasselborg är SLCC den första tävlingen på hemmaplan efter en lång turné i Kanada med flera topplaceringar där de också klättrade till att vara rankade som världsettor.

Totalt 20 lag, har genom ranking eller wild-card, fått en plats i årets tävling och det är en fantastisk samling med topplag från hela världen. Sverige är representerade med fyra lag och de kommer att möta topplag från topplag från USA, Kina, Ryssland, Tyskland, Sydkorea, Skottland, Schweiz och Japan. Tävlingarna i Danderyds Curlinghall startar på fredag morgon kl 09:00 och efter gruppspelet väntar slutspel som startar på lördag kväll.

Titelförsvarare är Team Hasselborg från Sundbybergs CK som precis har landat hemma i Stockholm efter en kanada-turné på fyra veckor och de laddar för premiärmatch på fredag morgon.

– Det här har vi längat efter, äntligen får vi tävla på hemmaplan igen. Och självklart vill vi försöka försvara vår titel från förra året, säger Sara McManus i Team Hasselborg.

Team Hasselborg blev historiska för två veckor sedan när de som första svenska damlag klättrade till en förstaplats på världsrankingen.

– Superhäftigt och inspirerande men samtidigt är vi ödmjuka och inser att det inte är en plats vi har för evigt. Vi får se till att vara i nuet och just nu tar vi en tävling i taget, säger Sara McManus.

I startfältet finns också dubbla OS-guldmedaljören Anette Norberg, den här säsongen i nytt lag som tävlar för IK Fyris, Uppsala.
– Det är allra första tävlingen som vi gör tillsammans och det är ju alltid svårt. SLCC är mer ett första steg där vi får ta en match i taget, säger Anette.

Vad betyder Stockholm Ladies Curling Cup för svensk curling?
– Den är och har varit oerhört viktig för svensk curling där flera svenska lag får möta bästa tänkbara motstånd på hemmaplan. Dessutom med mycket bra isar och stenar vilket är lika viktigt för utvecklingen, säger Anette Norberg.

Svenska lag i SLCC 2017:

Team Hasselborg, Sundbybergs CK
Anna Hasselborg, Sara McManus, Agnes Knochenhauer, Sofia Mabergs
Sveriges OS-lag 2018. EM-silver 2016. Aktuell världsranking: 1

Team Sundberg, Östersunds CK
Tova Sundberg, Emma Sjödin, Maria Larsson, Sofie Bergman, Sandra Ljungberg

Team Norberg, IK Fyris
Anette Norberg, Therese Westman, Johanna Heldin, Sarah Pengel, Tilde Vermelin

Team Wranå, Sundbybergs CK
Isabella Wranå, Jennie Wåhlin, Almida de Val, Fanny Sjöberg
Juniorvärldsmästare 2017. Aktuell världsranking: 32

Stockholm Ladies Curling Cup arrangeras av BigCurling AB i samarbete med Svenska Curlingförbundet och har under de senaste åren utvecklats till en av de största curlingtävlingarna i Europa, en medveten satsning för att öka intresset för sporten och för att ge svenska damlag bästa möjliga motstånd på hemmaplan.

Liveresultat, spelprogram, tabeller, nyheter och sändningsschema finns på tävlingens hemsida http://slcc.se

Följ tävlingen på sociala medier
Instagram: #stockholmladies, @stockholmladies
Twitter: @stockholmlcc